Bistro La Corbeille vestigde zich op de legendarische site van de erwtenfabriek in Westmeerbeek, waar het zich ontpopte tot een culinaire ontdekking in de regio. Hier werd op smaak helemaal niet ingeboet. Het industriële karakter en de geschiedenis van de conservenfabriek werden als leidraad gebruikt bij de inkleding en ook de kaart verrast in positieve zin: een niet alledaagse gerechten en basisproducten in een volledig nieuw maar overheerlijk jasje.
Geen nattevingerwerk meer
Vandaag beheren de eigenaars drie horecazaken en zijn ze ook actief in de evenementensector. La Corbeille is de nieuwste aanwinst. Bij de voorbereidingen van de opstart van La Corbeille konden de zaakvoerders terugvallen op een eerdere positieve ervaring met de digitale totaaloplossing van Horeko. “We zijn met Pieter Van der Heyden van Horeko in contact gekomen toen we met onze andere vestiging in een kantelperiode zaten. We bleven maar groeien en het werd echt dringend tijd om de cijfers grondiger te analyseren”, licht mede-eigenaar Glen Van der Auwera toe.
Door alle recepturen in het systeem te gieten, een kostprijsberekening uit te voeren en ook het afvalpercentage en de brutomarge in kaart te brengen, werd de ideale kaartprijs per gerecht berekend. Kortom: keukenmanagement anno 2021. De uitbaters laten zich dan ook niet meer verleiden door de concurrentie. “Mijn visie op de horecabusiness is volledig veranderd. Waar we vroeger meer naar concullega’s keken voor aanpak en prijsbepalingen, focussen we vandaag met Horeko op ons eigen rendement. We gaan voortaan aan de slag met de eigen cijfers. Het nattevingerwerk is voorbij.“
Slimme menukaart
De uitbaters van La Corbeille werken nu ongeveer drie jaar met Horeko. “We hebben eerst de menukaart in onze andere vestigingen volledig op punt gezet, gevolgd door de suggestiekaart. Zo konden we voor elk gerecht een correcte prijs berekenen. Die methode hebben we ook voor La Corbeille meteen toegepast, omdat we hier met een volledige nieuwe kaart begonnen”, zegt Van der Auwera. “Hierin kroop heel wat werk maar nu is er die gezonde basis. Alle recepturen zitten in het systeem en er is de koppeling met leveranciers. Via de analyse van onze eigen kaart en de verkoopcijfers hebben we verschillende zaken geleerd. Zo laten mensen zich bijvoorbeeld op een andere manier triggeren om te bestellen dan we dachten. Ook met deze informatie gingen we aan de slag.”