DESSEL / TURNHOUT / BEERSE / ANTWERPEN – De Kempense Kanalen zijn volgens de Vlaamse Waterweg heel geschikt om testen uit te voeren met een onbemand schip, of beter gezegd: een duwbak die grond vervoert. Op twee West-Vlaamse kanalen is al een dergelijke test gestart.
Op het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort zal een jaar lang een vanop afstand bestuurde, en in latere fase ook onbemande, duwbak grond vervoeren. Zo’n duwbak is een soort drijvende open bak, zonder stuurhut. Met een duwboot kun je er ook meerdere aan elkaar vastkoppelen. Het is een traject met weinig andere trafiek en is daarom een ideale testcase, klinkt het bij de initiatiefnemers. Voorlopig varen er nog voldoende mensen mee om wanneer nodig de controle over het vaartuig over te nemen. Na voldoende testen wordt de duwbak dan vanop afstand bestuurd vanuit een controlecentrum.
Slim schip
De technologie waarmee het vaartuig wordt aangestuurd, is ontwikkeld en geïntegreerd door het Antwerpse bedrijf Seafar. Het heeft scanners aan boord die de omgeving van het schip scannen. Ook hangen er luidsprekers en microfoons, zodat een andere bestuurder geluiden of boodschappen van de binnenvaartbegeleiders hoort en kan reageren.
Kempen
“Voorlopig is dit één concreet project, maar we hopen dat het ook andere bedrijven aan het denken zet”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg in Gazet van Antwerpen. “Ook de Kempense kanalen hebben potentieel en komen in aanmerking. Net op de kleinere waterwegen is het belangrijk om het rendement van de binnenvaart op te drijven. Met een vaartuig zonder stuurhut dat ook meer kan vervoeren, ontstaan nieuwe, voordelige mogelijkheden.”
Nog uitzoeken
Manoeuvreren, zoals bijvoorbeeld in de sluizen, is nog een uitdaging. “Met een onbemand schip in een niet-bemande sluis varen zal nog creativiteit vergen, bijvoorbeeld met allerhande sensoren”, vertelt Chris Danckaerts. “We hopen toch dat de waterweg populairder wordt. Dan heb je ook meer personeel nodig. Zeker voor de kleinere vaart kan dit een oplossing zijn. Ook onbemande schepen op het Albertkanaal? Zeg nooit nooit, maar we zetten toch vooral eerst in op de kleinere waterwegen”, besluit Danckaerts.