Katleen Van den Bliek is storemanager in Turnhout. Dat de fietshandel op een eerste verdieping is gevestigd, noemt ze zelf “een uitdaging”, maar ze verwijst wel meteen naar de loopbrug, die voor klanten geen al te grote hindernis mag vormen. “We zeggen nu zelf dat we boven Colora zijn gehuisvest. Die winkel kennen de mensen wel.”
Revolutie in de fietsenwereld
Steeds meer fietshandelaars worden deel van een groter geheel. Dat is het gevolg van grote veranderingen in de fietsenbranche. “Er beweegt inderdaad veel in onze sector”, zegt Katleen Van den Bliek. “Noem het gerust een revolutie. Het klinkt contradictorisch, maar het is de enorme populariteit van fietsen en e-bikes die het voor zelfstandige fietshandelaars vandaag moeilijk maakt. Tijdens de coronacrisis hebben mensen fietsen en het plezier van buiten zijn herontdekt. De verkoop piekte als nooit tevoren, terwijl het coronavirus in Azië productieproblemen veroorzaakte. Fabrieken van fietsframes en -onderdelen gingen er in lockdown, waardoor er grote schaarste en lange wachttijden ontstonden. En toen de productie weer op gang kwam, werd het vervoer via containerschepen een stuk duurder, want dan ontstonden daar tekorten.”
Grotere vraag naar fietsen
“Vooral voor kleine detailhandelaars is het nog steeds een hele opgave om voldoende stock in te slaan. Grote spelers die fietsen en onderdelen in grote aantallen kunnen aankopen, krijgen bij de leveranciers voorrang en kunnen betere prijzen afdwingen.”
“We verwachten trouwens dat de hoge energie- en brandstofprijzen de verkoop van fietsen weer een boost zal geven. Tijdens corona herontdekte men het plezier van fietsen, nu heeft men stilaan door dat de fiets ook een duurzaam en goedkoop transportmiddel voor praktische verplaatsingen is. Er wordt bijvoorbeeld steeds vaker gependeld met bedrijfs- en leasefietsen.”
Meteen wordt duidelijk waarom Van der Veken onderdeel is geworden van Bike Republic. “Dat wil in België dé referentie worden op vlak van fietsen, e-bikes en slimme mobiliteit tout court. We streven ernaar om ons winkelpark uit te breiden naar zestig winkels, om meer toegankelijk te zijn voor onze klanten. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen bereid zijn om tot twintig minuten te rijden naar een goede fietsenwinkel. Om onze ambitieuze expansie waar te kunnen maken, zijn we constant op zoek naar enthousiaste vakmensen. Verkopers en technici met een passie voor de fiets zijn bij ons altijd welkom.”
Voordelen van een keten
Dat de fietswinkel een onderdeel is van een keten, heeft volgens Katleen Van den Bliek ook voordelen voor de klant. “Bike Republic maakt deel uit van de stabiel Colruyt Groep. Daardoor beschikken we over een stock van meer dan 10.000 fietsen. De klant kan uit heel veel modellen kiezen en moet er waarschijnlijk niet lang op wachten. Wanneer een fiets niet op voorraad is bij ons, maar wel in een van de andere winkels, laten we deze overbrengen.”
Overal geholpen
“Er zijn ondertussen al 27 Bike Republic-winkels, verspreid over Vlaanderen en Brussel. Koop je een fiets in winkel A, maar is winkel B dichterbij voor onderhoud, dan is dat geen probleem. Ga je in West-Vlaanderen fietsen en krijg je onderweg een technisch probleem? Dan word je daar geholpen in een van onze winkels.”
“We blijven wel lokaal verankerd. Ook voor de klanten van fietshandel Van der Veken is er niets veranderd. Persoonlijk contact, advies en hulp op maat, dat blijven ook belangrijke waarden bij Bike Republic.”