“It’s not all about price.” Dat is dé uitspraak die ik deze week onthoud uit de wekelijkse stroom van 25 berichten op Made In Kempen. Jan-Pieter Leemans zei het, de zaakvoerder van Lema Chemie, dat een nieuwe bedrijfshal aan het bouwen is in Weelde (Ravels). Voor die bouw heeft hij ervoor gekozen om in zee te gaan met ondernemers uit de buurt. De zaakvoerder wil het ‘koop lokaal’ principe doortrekken naar een dergelijk groot project en kiest voor aannemers uit de omgeving die hij kent. Wat blijkt? Doordat opdrachtgever en opdrachtnemer mekaar al kennen, is er een basis van vertrouwen en is iedereen geneigd wat extra moeite te doen voor elkaar. Want een bedrijfshal bouwen in de eigen gemeente, dan moeten we er toch zeker voor zorgen dat het in orde is! Uiteraard zijn ook voor een opdrachtgever de financiële middelen niet oneindig, maar door zich niet blind te staren op ‘dat mag hier niet te veel gaan kosten’, heeft Leemans ruimte gelaten, waar zich spontaan meerwaarde begint te creëren. Eén op basis van hartelijkheid en vertrouwen. En uiteindelijk houdt iedereen er meer aan over. Een inspirerend voorbeeld, als je ’t mij vraagt. Eén cruciaal element daarbij heeft iedereen in dit geval gelukkig goed begrepen, het nog immer vaststaand devies: ‘het moet van twee kanten komen’. Zo is het om te leven in Weelde.
Bijzaak: it’s all about the money?
Een keer in de maand kijkt ‘Made in Kempen’ met een eigenzinnige blik naar het nieuws. Hoofdzaak of bijzaak, het maakt niet uit.
22 november, 2020