De meest innovatieve horecazaken uit de provincie Antwerpen zijn dinsdag in de bloemetjes gezet op het Eiwitfestival in Antwerpen. Daar kwamen 250 voedingsprofessionals bijeen om samen te werken aan een van de grote uitdagingen van het moment: een duurzame en rendabele voedingsketen op poten zetten. Plantaardige gerechten zijn daar erg belangrijk in. En een niet voor de hand liggende horecazaak ging er met de prijs voor ‘meest impactvolle zaak’ vandoor: ’t Schipke aan de Nete in Herenthout.
t Schipke bestaat al ruim honderd jaar. Vroeger was er een overzetdienst met café aan de Grote Nete. Sinds 35 jaar is er een restaurant-taverne. Overdag stoppen er vooral wandelaars en fietsers voor een hapje of een drankje. ’s Avonds wordt er uitgebreider gegeten door een heel gemengd publiek. Rond de zaak ademt alles de sfeer uit van lang vervlogen tijden. Niet voor niets werd in deze schilderachtige streek onder andere de film Pallieter, naar de roman van Felix Timmermans, opgenomen. In de serie Lily & Marleen komt ’t Schipke ook voor.
Jochen Van Reeth (51) is sinds 26 jaar de zaakvoerder. “Het lijkt hier inderdaad alsof de tijd stil is blijven staan”, zegt hij fier. “Al gaat dat niet op voor het eten. We hebben hier heel wat vegangerechten, die dus volledig plantaardig gemaakt zijn, op de kaart staan. Voor vegan moet je niet altijd naar ’t Stad, ook in Herenthout doen we inspanningen. Denk bijvoorbeeld aan onze groentevidée met soja-chunks, een Thaise rode curry met kikkererwten, een groentetartaar met trostomaten en kalamata-olijven, herfststoverij met sojaballetjes of een plantaardige vitello tonnato. Dat was geen voor de hand liggende keuze, maar we hebben er nog geen moment spijt van gehad. We zijn blij dat onze inspanningen nu opgemerkt zijn.”
Jury
Deelnemende restaurants werden in het project Boon voor A gecoacht door de organisatie Mosquito In The Room. Het opzet was om via de menukaart meer lekkere, gezonde gerechten met klimaatwinst te krijgen. Een professionele jury onder leiding van sterrenchef Bart De Pooter screende de gerechten en koos de winnaars. “Meer groenten serveren is een oplossing. En dat moeten we op een lekkere, verrassende manier doen, voor iedereen”, zegt De Pooter.
In ’t Schipke kozen ze bewust om mee op de kar te springen. “Wat mijn belangrijkste motivatie was om dit te doen? Tja, het is natuurlijk extra werk. Maar we weten allemaal dat we zo niet verder kunnen doen als we het klimaat niet te zeer willen laten ontsporen. Dus moeten we evolueren. We zijn er hier al verscheidene jaren mee bezig en nu zijn we nog een versnelling hoger geschakeld”, zegt Jochen Van Reeth.
“Hoe we er een succes van gemaakt hebben? De vegangerechten staan bij ons gewoon tussen de andere gerechten op de kaart. Zo zorgen we ervoor dat mensen die wel dierlijke producten eten, makkelijker eens iets vegan proberen. Dat lukt heel goed. We zien ondertussen dat ongeveer 15% van de gerechten die we verkopen, vegan is. Dat had ik nooit verwacht.”
Slimme zet
Ook op zakelijk vlak werd dit dus een slimme zet. “We trekken nu ook klanten aan van wie bijvoorbeeld één dochter vegan eet en de rest van het gezin niet. Die kunnen nu ook hier terecht. Al zijn er ook meer en meer tafels waar iedereen vegan bestelt. Sommige mensen komen echt van ver, omdat het vegan-aanbod in de Kempen totaal niet vergelijkbaar is met dat in een stad. En voor wie graag ‘gewoon’ eet: we maken ook nog met heel veel plezier onze gewone steak tartaar, wild of mosselen klaar.”