PIT&PIT GAAT INTERNATIONAAL © Bert De Deken

BIJ DE ZAAK. Webshop voor gezonde voeding Pit&Pit begeeft zich op Franse en Duitse markt : “We zijn een grote gespecialiseerde biowinkel”

Het magazijn van het Hoogstraatse bedrijf Pit&Pit heeft een assortiment van meer dan 2.500 natuurlijke producten als noten, thee en kruiden. Na de consumenten van gezonde voeding in België en Nederland richt de webshop zich voortaan ook op de Franstalige en Duitstalige markt. De Belgische vakvereniging voor e-commerce heeft Pit&Pit genomineerd voor de Safeshops Export Awards. “Onze groei is meer te danken aan mond-tot-mondreclame dan aan marketing.”

Pit&Pit zet zich sinds de oprichting in 2010 in om gezonde voeding toegankelijk te maken voor haar klanten. “Onze filosofie is om natuurlijke producten en gezondheidskruiden bij de mensen te brengen”, legt CEO Sven Van Gucht uit. “Biowinkels hebben het moeilijk, maar wij willen een oplossing bieden. Eigenlijk zijn we een grote gespecialiseerde biowinkel. Belangrijk daarbij is dat in ons assortiment geen voedingswaren zitten met E-nummers, toegevoegde suikers of bindmiddelen. Mensen die op zoek zijn naar gezonde alternatieven kunnen bij ons terecht. Wie bijvoorbeeld geen zout mag eten, doet een bestelling voor een kruidenmix zonder zout. Wij gebruiken intense en kwalitatieve kruiden zodat er geen extra zout nodig is. Het volledige aanbod bevat biologische, gluten- en lactosevrije producten. Er zitten ook geen genetisch gemanipuleerde organismen in.”

Het assortiment bestaat voor 90% uit eigen Pit&Pit-producten. “We gaan steeds op zoek naar de juiste producten voor onze klanten met kwaliteit als belangrijkste criterium. Dat betekent dat we soms iets moeten weigeren. Wat binnenkomt van externe producenten moet aan strenge eisen voldoen. Onze biograanvlokken komen uit Finland. Die laten we daar planten omdat het klimaat in Finland er het beste voor is. Dat verschil proef je.”

© Bert De Deken

Voedingscoaches

In het klantenbestand van Pit&Pit zitten alleen particulieren. “Naast consumenten die gezond willen leven zijn het ook mensen die professioneel bezig zijn met voeding, zoals voedingscoaches. Het gaat voornamelijk om mensen uit België en Nederland. We hebben een goede interactie met de klanten. Op de website staat bij elk product een degelijke uitleg met uitgebreide teksten. Er worden analyses gemaakt van wat klanten opzoeken op onze website. Het maakt ons ook een specialist om bepaalde specifieke producten voor hen op te sporen. Wie als zoekterm op Google een bepaald kruid of een notensoort intikt, krijgt Pit&Pit als eerste resultaat. Vanaf het moment dat iemand iets bij ons heeft gekocht, is hij of zij overtuigd. Onze groei is meer te danken aan mond-tot-mondreclame dan aan marketing”, vertelt Sven Van Gucht.

Het aantal bestellingen gaat regelmatig tot boven duizend per dag. “In de winter zien we steeds een stijging omdat mensen dan meer zelf koken. In ons kantoor werkt een tiental mensen en in het magazijn ongeveer veertig. Dat aantal varieert naargelang het seizoen. Onze productieruimte is afgestemd om veel verscheidene types van producten te verwerken gezien ons groot assortiment.”

Dadelstroop is een van de 2.500 producten in het assortiment. — © BERT DE DEKEN

Grote consumentenmarkt

De vraag naar gezonde voeding stijgt. Daarom richt Pit&Pit zich na Nederland ook op twee andere buurlanden. “Begin dit jaar hebben we een webshop voor de Franstalige markt geopend”, vertelt Van Gucht. “Nu gaan we ons ook op Duitsland richten. Het zijn twee grote buurlanden met een grote consumentenmarkt. In Duitsland staan de gezonde foodtrends al iets verder. Daar willen we op inspelen met een Duitstalige website, zo vinden ze in dat taalgebied gemakkelijker onze producten. We voelen aan dat er een markt voor is. Uit Brussel en Wallonië bleef het aantal bestellingen tot voor kort heel beperkt omdat we geen Franstalige website hadden.”

“De webshop heeft ook een knop voor het Engels. Het is niet de bedoeling om met Pit&Pit de consument in het Verenigd Koninkrijk te bereiken. De brexit vormt daarvoor een extra hinderpaal. Voor de Scandinavische landen is de afstand een nadeel. De verzendkosten zijn voorlopig te hoog om een bestelling naar daar te sturen.”

Voor bedrijven stelt Pit&Pit snackzakjes samen. — © BERT DE DEKEN

Snackzakjes

De expansie van Pit&Pit komt op een geschikt moment. Het bedrijf is genomineerd voor de Safeshops Export Award en dingt ook mee naar de algemene awards van Safeshops. “Die worden toegekend door de Belgische vakvereniging van e-commerce. De awards zijn een keurmerk voor de webwinkels en benadrukken de inzet voor uitmuntendheid in e-commerce en export. Wij zijn genomineerd in de categorie export omdat veel onze producten naar de Nederlandse markt gaan. De winnaars worden later in oktober bekendgemaakt”, vertelt Sven Van Gucht.

Voor bedrijven biedt Pit&Pit sinds kort snackzakjes aan. “Het zijn doosjes met daarin vijf zakjes gevuld met gezonde snacks, zoals noten en studentenhaver. De inhoud van elk zakje is de aanbevolen hoeveelheid die een persoon per dag mag eten. De prijs komt ongeveer overeen met die van een stuk fruit. We willen meegaan in het verhaal van gezondheid op het werk en bieden daarom bedrijven de mogelijkheid om gezonde snacks aan te bieden aan het personeel.”

http://www.pit-pit.com