Melis Events is een waar begrip want het Desselse familiebedrijf bestaat bijna vijftig jaar. Momenteel runnen de broers Werner, Dirk en Mike Melis de firma die werd opgericht door hun vader Armand Melis. “De exacte oprichtingsdatum kennen we niet maar het moet ongeveer halfweg de jaren 70 geweest zijn”, vertelt Mike Melis. “Toen startte vader met de verkoop van hotdogs. Hij was postmeester in Retie. Na zijn uren, in de namiddag, ging hij waar nodig op evenementen of feestjes een tent opstellen om er ’s avonds hotdogs te verkopen. In 1981, mijn geboortejaar, kocht hij zijn eerste vleesvuur en is de groei van Melis Events echt begonnen.”
Drie broers
“Werner en Dirk stapten meteen na hun studies mee in de zaak”, aldus nog Mike Melis. “In 2011 verhuisde Melis Events van de Hannekestraat naar het huidige pand aan Zandbergen. Van de drie broers kwam ik in 2012 als laatste bij het managementteam omdat ik na mijn studies eerst nog tien jaar in de betonsector gewerkt heb. Werner treedt niet vaak op de voorgrond, waardoor Dirk en ik meer het gezicht zijn van Melis Events.”
Het kloppende hart van Melis Events zijn de kantoren aan Zandbergen in Dessel. “Vanuit deze kantoorruimte worden inderdaad de verschillende onderdelen van Melis Events aangestuurd en gerund”, vervolgt Dirk Melis. “Zo bekommert Marijke Cools zich niet enkel om de receptie hier. Zij verzorgt onder meer ook de administratie en facturatie van de vijf horecazaken. Pieternel Smeets bekommert zich om de personeelszaken. In totaal hebben wij namelijk een duizendtal medewerkers in onze pool zitten. Op grote evenementen zoals bijvoorbeeld Graspop hadden we maar liefst 600 medewerkers nodig om dagelijks de catering te verzorgen. Sander Loots is onze sales manager en Danny Driessens staat in voor aankoop en het beheer van het wagenpark en de tenten.”
De magazijnruimte van Melis Events aan Zandbergen is een attractie op zich. “Hier ligt werkelijk alles opgeslagen om een geslaagd event te organiseren, van een tuinfeest voor tien man tot grote evenementen”, legt Danny Driessens uit. “Hier liggen tenten in alle mogelijke maten maar ook toebehoren voor de catering. Dat zijn onder meer voedingsproducten en het materiaal voor de bereiding ervan zoals friteuses, hotdogkramen, warmhoudtoestellen en koelsystemen. Omdat we feesten verzorgen van a tot z hebben we uiteraard ook een ruim assortiment versieringsmateriaal om steeds de juiste sfeer te kunnen creëren.”
Centrale keuken
Bij de magazijnruimte hoort ook een grote diepvriescel. “Hier is het constant achttien graden onder nul”, aldus nog Danny Driessens. “In de diepvriescel worden voedingswaren opgeslagen die voor catering gebruikt worden. Bereidingen gebeuren hier niet ter plaatse. We hebben een centrale keuken in Balen, bij de Waterhoek. Naast de bereiding van het eten voor de brasserie wordt in die centrale keuken ook gekookt voor evenementen. Het gaat dan vooral om sauzen. Zo kunnen we op grote events bijvoorbeeld altijd zelf bereide en vers gemaakte spaghettisaus serveren.”
Melis Events verzorgt de catering op grote evenementen als Maanrock, Paradise City en Dance D-Vision, maar die bestaat uit meer dan alleen frieten of hamburgers. “Je kan ons zowel op sportevenementen als op muziekfestivals aantreffen”, weet Mike Melis. “Hamburgers en frieten zijn echte klassieker maar daar beperken wij ons niet toe. We bieden bijvoorbeeld pulled pork, pasta of poké bowls aan. We hebben ook vegetarische en zelfs vegan maaltijden. Zo verzorgden we het vegan ontbijt op Paradise City. Daarnaast richten we ons met M-Catering, het kleine broertje van Melis Events, op de fijnere catering. We bieden nog steeds streetfood of comfortfood aan, maar verfijnder. Zo zijn op een feest of een event bijvoorbeeld twee chefs aanwezig om ter plaatse pizza te bakken. Met M-Catering combineren we het beste van twee werelden. We bieden de kwaliteit van een brasserie aan maar met de snelheid van een festival. Dat kan zijn in de VIP op de cross, maar evenzeer op grote personeelsfeesten van bijvoorbeeld DHL, Audi Brussel of bij Johnson & Johnson.”
Gators
Ook op het dancefestival Tomorrowland was Melis Events de voorbije twee weekends aanwezig. “Niet om de catering te verzorgen, maar wel met onze gators”, legt Mike Melis uit. “We verhuren 76 gators en nagenoeg onze hele vloot was op Tomorrowland. Steeds meer organisatoren van grote evenementen doen een beroep op deze service. Velen overbrugden vroeger de afstanden op hun evenement met de fiets of te voet. Eens ze het gemak van een gator ontdekt hebben, zowel omwille van het rijcomfort als de tijdsbesparing, kunnen ze evenwel niet meer zonder en huren ze de daaropvolgende jaren steeds meer exemplaren.”
Een ander, maar zeker niet minder belangrijk, onderdeel van Melis Events zijn de horecazaken. Naast de zomerbar in het centrum van Dessel baat Melis Events al meer dan dertig jaar enkele brasserieën uit in de Kempense regio, namelijk de Waterhoek in Balen, Bistroo Tabloo in Dessel, de Retiese Watermolen, het Aardshof in Geel en De Lindedreef in Mol-Postel. “Die laatste is het geboortehuis van mijn moeder”, verklapt Dirk Melis. “Onze grootouders baatten er een café uit en het is dan ook bijzonder dat wij nu De Lindedreef in onze portefeuille hebben. We zijn in Postel vanaf de paasvakantie tot eind augustus ook aanwezig met twee mobiele kramen. In de ene verkopen we ijs en desserts en in de andere friet en hamburgers. Die trekken vooral veel Nederlandse bezoekers. Zij houden ervan om aan een kraam Belgische friet met mayonaise te kopen en die op te eten in de koffer van hun wagen. Wie wel eens in Postel passeert, heeft dit tafereel ongetwijfeld al gezien.”
Herbruikbare materialen
De evenementensector kreeg de afgelopen jaren zware klappen door de coronapandemie en ook bij Melis Events kan men daarover meepraten. “De sector heeft zich daarvan volledig hersteld maar nu worden we met andere grote uitdagingen geconfronteerd”, meldt Mike Melis. “Het creëren van cashless omgevingen op evenementen is een lastige opdracht, maar vooral de invoering van herbruikbare materialen is een grote uitdaging. Alle voedingswaren, zowel drank als eten, moeten voortaan aangeboden worden in herbruikbare bekers, kommetjes of borden. De vraag is niet alleen hoe dat toegepast moet worden, maar ook de handling ervan.”
“In tegenstelling tot plastic of papieren wegwerpverpakkingen spreken we over immense hoeveelheden borden en kommetjes”, aldus nog Mike Melis. “Wij zijn nog steeds op zoek naar de meest geschikte formaten en materialen. Daar hangt natuurlijk een fiks prijskaartje aan vast, net als aan de afhandeling. Het verzamelen en wassen van de herbruikbare materialen hebben we uitbesteed, want dit moet allemaal binnen 48 uur gebeuren omwille van de voedselveiligheid. De invoering van die herbruikbare materialen hebben de evenementensector al behoorlijk wat kopzorgen bezorgd en alles staat nog niet op punt. Daarom kregen grote evenementen als Graspop, Werchter en Tomorrowland nog een uitzondering.”