Wie op de E313 passeert aan het op- en afrittencomplex Geel-West of op de fly-over in Geel rijdt, kan er niet naast kijken: de indrukwekkende site van Dicar is een echte eyecatcher. Enkele honderden motorhomes staan er netjes uitgestald tot op het dak, maar 35 jaar geleden startte Dirk Van Eyck veel kleinschaliger. “Ik ben de jongste telg van een ondernemersfamilie”, steekt de zaakvoerder van wal. “Wij hadden thuis een camping en dat was een hele goede scholing voor mij. Ik begon te werken in Campercenter in Turnhout en deed daar ook de nodige ervaring op. Na enkele jaren wist ik perfect welke noden en wensen kampeerders hadden.”
Die kennis leidde ertoe dat Dirk Van Eyck zijn eigen onderneming startte in 1988. “Ik bouwde bestelwagens om tot kampeerwagens. Dat startte kleinschalig maar al snel breidde mijn zaak uit en ging ik op zoek naar een bedrijfspand. In 2002 verhuisde ik naar de oude gebouwen van een houthandel op deze site. Ondertussen bood ik ook tweedehands motorhomes aan en in 2004 startte ik met de import van McLouis en Benimar. In 2015 namen we het huidige bedrijfsgebouw, dat iedereen wel kent, in gebruik. De site van Dicar is nu 6,3 ha groot en in totaal werken hier ongeveer 100 mensen.”
Dicar is een familiebedrijf en daar is Dirk Van Eyck erg trots op. “Mijn vrouw volgt het reilen en zeilen nog wel, maar zij zette enkele jaren geleden een stap terug. Ondertussen zijn mijn drie zonen en schoondochter actief in het bedrijf en dus is de opvolging verzekerd. Dat wil echter niet zeggen dat ik denk aan stoppen. Ik wil nog blijven innoveren en groeien. Met alle vestigingen samen, die in Wallonië en in Vlaanderen, hebben we met Dicar 38 procent van de markt van nieuwe motorhomes in handen. De twee Vlaamse vestigingen, in Geel en Wetteren, zijn goed voor 26 procent van de Belgische markt. Zo zijn we in eigen land marktleider en als ik sommige leveranciers mag geloven zijn we zelfs marktleider in Europa.”
Dicar kan inderdaad indrukwekkende cijfers voorleggen. “De pandemie deed de verkoop van motorhomes boomen”, weet de zaakvoerder. “In coronatijd was een motorhome dé oplossing om in een cocon of bubbel te kunnen reizen. Die trend zette zich daarna voort want nu zien onze klanten hun motorhome als hulpmiddel om bijvoorbeeld aan noodweer te ontsnappen of altijd zeker te zijn van goed weer. Met een motorhome hang je immers niet vast aan een bepaalde staanplaats en kan je, indien gewenst, de reisplannen à la minute wijzigen. Dat zorgt ervoor dat we qua verkoopcijfers nauwelijks hebben moeten inboeten in vergelijking met de coronaperiode. In 2021 verkochten we meer dan 3.000 motorhomes. In 2022 waren het er nog zowat 2.800, wat betekent dat wij iedere week 40 tot 50 motorhomes afleveren.”
“Van een tekort is zeker geen sprake”, weet Dirk Van Eyck. “Alle modellen zijn onmiddellijk leverbaar omdat wij bij onze leveranciers een stock hebben staan. Dankzij die grote volumes kunnen we grote kortingen bekomen bij de fabrikanten en die rekenen we uiteraard door voor onze klanten. Het afgelopen jaar ontsnapten wij helaas niet aan de prijsstijgingen door de hoge loonkosten en de duurdere grondstoffen en materialen. Daardoor zijn motorhomes wel iets duurder geworden maar ze behouden hun waarde. Mensen die vier of vijf jaar geleden hun motorhome kochten, hebben in feite al gratis gereden tot nu door de afgelopen prijsstijging.”
Op de parking van Dicar staan zowat 650 tot 700 motorhomes en ook in de imposante showroom staan modellen tentoongesteld. “Een motorhome koop je niet in een handomdraai. Het gaat om een flinke investering en daar neem je best je tijd voor”, weet Bart Danckers van het after sales-team. “Aan kandidaat-kopers of twijfelaars raden we aan om er eerst op uit te trekken met een gehuurd model. Enkel zo ben je helemaal zeker dat een motorhome echt bij jou past. Onze verhuurservice heeft 70 motorhomes ter beschikking en in het hoogseizoen bedraagt de huur zowat 1.500 euro voor een week.”
Voor wie overtuigd is, start de aankoop van een motorhome in de showroom van Dicar. “We bieden drie categorieën motorhomes aan, namelijk high level, mainstream of instapmodellen en campervans of minibusjes”, toont Bart Danckers. “High level motorhomes, zoals ze getoond worden in onze premium store, zijn als het ware een huis op wielen. Dergelijke modellen worden meestal gekocht om er verschillende maanden in te verblijven, als tweede huis dus. In de bagageruimte achteraan is zelfs plaats voor een auto. Voor dit type, dat meer dan 3,5 ton weegt, heeft men een rijbewijs C nodig. Voor de andere modellen volstaat een rijbewijs B. Die zijn gemiddeld 6,5m tot 7,40m lang en zijn dus goed om elke doorsnee camping mee te bezoeken. De campervans tenslotte zijn minibusjes. Dat type is in opmars maar is een stuk meer basic dan een motorhome.”
“Voor iedere motorhome werken wij volgens het 80/20-principe”, aldus nog Bart Danckers. “Alle motorhomes zijn voor tachtig procent hetzelfde. Dat is de standaarduitvoering. De resterende twintig procent bepaalt de klant. De zogeheten accessoires zijn bijvoorbeeld een televisie, airco, een fietsenrek, speciale lithiumbatterijen, zonnepanelen of een luifel. De motorhomes worden naakt, dus in de standaarduitvoering, afgeleverd door onze leveranciers. Na een eerste inspectie voor eventuele transportschade begint de afwerking in ons atelier. Daar start dus het personaliseren van de motorhome voor de klant. Met de afgewerkte motorhome rijden we eerst door onze eigen carwash en ook naar de keuring, als de klant dat wenst.”
Naast een uitgebreid gamma nieuwe motorhomes biedt Dicar eveneens een ruim tweedehandsassortiment aan. Ook het onderhoud na verkoop gebeurt op de site. Daarvoor heeft Dicar onder meer een eigen carrosserieafdeling en een stockageruimte vol wisselstukken.
Bij Dicar spreekt iedereen over motorhomes en niet over mobilhomes. “In de volksmond wordt dit inderdaad vaak een mobilhome genoemd maar eigenlijk is het een motorhome”, legt Dirk Van Eyck uit. “In Wallonië en Frankrijk verstaat men onder een mobilhome een stacaravan. Daarom gebruiken we steeds, voor de uniformiteit en opdat we door alle klanten begrepen zouden worden, de term motorhome. In Nederland spreekt men trouwens over camper.”
Aan een motorhome hangt uiteraard een prijskaartje. Een instapmodel kost gemiddeld 60 tot 70.000 euro, wat ook de prijs is van een campervan. De kostprijs wordt uiteraard bepaald door het model en de accessoires, waardoor een gemiddeld model tussen 60.000 en 120.000 euro schommelt. “Dat lijkt duur, maar een motorhome kost niet veel”, weet Dirk Van Eyck. “Er wordt gemiddeld 8.000km per jaar mee gereden. Dat brengt de effectieve kostprijs op 5.000 euro per jaar, het equivalent van een gezinsvakantie op hotel. Met de motorhome heeft men daarentegen het hele jaar door de vrijheid om te gaan en staan waar men wil en wanneer men wil. Zo kan men perfect op vrijdagnamiddag beslissen om een weekendje weg te gaan om te deconnecteren en te refreshen.”
“Een motorhome spreekt iedere leeftijdscategorie aan, maar onze grootste groep klanten is ouder dan 55 jaar”, vult Dirk Van Eyck aan. “De kinderen zijn dan het huis uit en het huis is afbetaald. Dat is voor velen het moment om een motorhome aan te schaffen. We verkopen ook veel motorhomes aan mensen die zelf, of hun kinderen, in de sportwereld zitten. Jonge gezinnen daarentegen maken meestal gebruik van onze verhuurservice.”
Voor een high level motorhome telt een klant al snel 400.000 euro of meer neer. “Dat type motorhome is vooral in trek bij gepensioneerde ondernemers, die de vijfsterrenhotels beu zijn”, verklapt Dirk Van Eyck. “Wanneer ze hun zaak van de hand hebben gedaan, trekken ze er vaak zes maanden op uit om de verloren tijd in te halen. Van hun motorhome maken ze dan een tweede huis en dan worden kosten noch moeite gespaard. Vaak worden bijvoorbeeld een wasmachine en oven geïnstalleerd. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zes maanden boven op een berg verblijven zonder aan comfort in te boeten.”
Bij Dicar wordt iedere motorhome gepersonaliseerd voor elke klant en soms levert dat vreemde verzoeken op. “Ik had ooit een klant die wilde weten of zijn auto in de motorhome zou passen”, herinnert Dirk Van Eyck zich. “Hij belde mij met de mededeling dat zijn Mini hier afgeleverd zou worden. Nadat wij de wagen in de Morello hadden geplaatst, kwam hij met de helikopter naar hier om een testrit te maken. Na het proefrondje vloog hij weer weg.”