Belgunique, het online platform dat producten van Belgische ontwerpers en producenten aanbiedt, heeft zijn 100ste maker verwelkomd sinds de start 7 maanden geleden. De uit Westerlo afkomstige oprichtster Sofie Smolders werkt binnenkort ook mee aan een bijzonder kerstevent in Herentals.
Sofie Smolders: “Met Belgunique willen we mensen weer in contact brengen met makers van hun eigen regio. Vroeger stonden makers en hun klanten veel dichter bij elkaar. Mensen gingen naar een kleermaker of kenden de goudsmid in hun buurt. Door de globalisering is die persoonlijke toets grotendeels weggevallen. Op Belgunique vind je daarom naast de producten ook de verhalen van alle producenten, waardoor er opnieuw contact ontstaat tussen maker en klant.”
Eind maart ging het platform live met 48 ontwerpers en sindsdien werden al meer dan 1.000 lokale producten verkocht. Dit najaar zullen al 100 lokale ontwerpers hun producten aanbieden. Er is inmiddels ook een fysiek winkelpunt in Berchem. Volgend jaar breidt Belgunique het aanbod uit met Waalse producenten en wordt het fysiek retailnetwerk uitgebreid. De komende eindejaarsperiode start het bedrijf de campagne #nomoresocks en wordt bij elke aankoop een pakketje geschonken aan daklozen.
KLAUS
Zaterdag 9 december werkt Belgunique mee aan het KLAUS-kerstevent op de terreinen van BMW Sneyers in Herentals. “De garage vond het een opperbest idee om met de vele vierkante meters terrein die er in de weekends kleurloos bij liggen, iets te doen”, zegt Linda Van den Bulck van Belgische Saffraan uit Morkhoven. “Startidee was een streekproductenmarkt, maar we hebben het wat ruimer aangepakt. Sofie zorgt voor de designtalenten en wij voor de foodproducenten, zoveel mogelijk Kempens.” KLAUS staat in dit geval voor Kerst, Lekker, Ambacht, Uniek en Streek. Meer dan 30 standhouders hebben hun komst gemeld.