Wat voor een bedrijf is Belgische Saffraan?
Wij zijn een bvba en hebben er bewust voor gekozen om zonder personeel te werken. Wij hechten bijzonder veel belang aan kwaliteit, eerder dan aan kwantiteit. Wij passen ons veld en onze productie aan aan onze mogelijkheden. Wij onderscheiden ons in ons concept: we telen saffraan, hebben een B&B ( B&B Art.14) waar saffraan prominent aanwezig is, wat uniek is in Benelux en onderscheiden ons in het culinaire aanbod. We hebben in 2015 door Herentalse distilleerders een SFFRN London Dry gin laten maken die nog steeds een wereldwijd unieke saffraangin is. Onze Saffrocaat, hand-en huisgemaakte advocaat met saffraan, is bekroond als meest unieke en innovatieve streekproduct in de Kanaalzone. We breiden binnenkort onze groepsbezoeken en events uit naar gastronomische culinaire saffraanbelevingen. Onze afgeleide producten (Rode van Morkhoven, SFFRNcello, POM au safran) worden door kleinschalige, ambachtelijke producenten gemaakt, waarbij we zeker zijn van het gebruik van kwaliteitsvolle ingrediënten en dit alles in kleine oplages.
Welk product hebben jullie naar voren gebracht voor deze wedstrijd?
’Belgische Saffraan, smaak vol verrassing’ : ons boek als kers op de taart van ons 10-jarig bestaan en het letterlijk zichtbaar maken van onze werkwijzen en onze samenwerkingen (met en rond saffraan) met ambachtelijke, lokale producenten en ‘saffraan-geïnspireerde’ professionals.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor dit product?
Ons idee om saffraan te telen, kwam er puur toevallig. Het idee van het boek kwam er omdat mensen continu naar recepturen vroegen en bij bezoeken of verblijven bij ons verrast waren door de vele ongekende mogelijkheden van saffraan.
Waar wordt het product geproduceerd?
Wij telen sinds 2013 onze saffraan in Morkhoven, in het midden van de Antwerpse Kempen, waar we oorspronkelijk enkel het plan hadden om er een B&B uit te baten en waar we door ‘stom toeval’ een saffraan-experiment begonnen.
(lees verder onder de foto)
Waarom zetten jullie specifiek dit product in de kijker?
Omdat wij uniek zijn in onze werkwijzen, in ons concept en omdat de kwaliteit van onze saffraan onevenaarbaar blijkt, zoals we van vele chefs mogen horen. Bovendien bestaat er momenteel nog geen Nederlandstalig boek over en met saffraan. Het is niet enkel een receptenboek, maar een verhaal over lokaal telen en over verbinding maken met bijzondere professionals die duurzaamheid en lokaal kopen ook hoog in het vaandel dragen en waarbij bijzonder veel aandacht ging naar de inhoud én de lay out.
Wie zijn de voornaamste kopers van jullie product?
Wij zijn bewust kleinschalig en doen zo veel als mogelijk alles zelf: telen, verdelen, grafiek, PR, .… Wij zijn overtuigde korte-keten-adepten, waarbij het grotendeels particulieren zijn die onze producten afnemen. De chefs en andere professionele klanten zijn vrijwel allen zeer loyaal en zijn door hun bekendheid en aanzien voor ons ook belangrijk als onze ambassadeurs.
Waarom moeten lezers op jullie stemmen?
Omdat wij er in geslaagd zijn om ‘Belgische Saffraan’ op de kaart te zetten en omdat wij eind november een prachtig boek op de markt brengen. Onze saffraan staat letterlijk op kaarten van Belgische en Nederlandse horeca en op menu’s van vele professionele- en privéklanten. Figuurlijk zetten we BS op de kaart via ons koningshuis, diverse media, overheidsdiensten, lokale partners, scholen, verenigingen enz.
Via deze link kun je jouw stem uitbrengen. Stemmen kan tot en met 15 november.
Lees ook: Bekijk hier ook de vier andere finalisten voor ‘Hét Product Made in Kempen’.