De nieuwe wet moet de binnenvaart en havenbedrijven meer slagkracht bieden om hun terreinen beter te beschermen tegen het drugs- en criminele milieu. “Met de uitbreiding van de wet komen we tegemoet aan bijkomende concrete noden die leven op het terrein”, meent minister Van Tigchelt.
“Ook hier in Grobbendonk langs het Albertkanaal en de E313. Deze belangrijke economische as moet maximaal kunnen groeien zonder dat drugscriminaliteit hier ook voet aan grond krijgt. Vandaar dat we ook de schepen van de binnenvaart en de terminals langs de binnenwateren beter gaan beveiligen. De maatregelen die we in de Antwerpse haven hebben genomen, passen we nu ook hier toe in samenwerking met de private sector.”
Minister en burgemeester werden op de terminal ontvangen door CEO Jo Van Moer. “Dankzij de uitbreiding van het wettelijke kader hebben we nu ook voet aan grond om de nodige investeringen door te voeren ter bescherming van onze terreinen en de uitbreiding van toegangscontroles. Op deze manier kunnen ook wij ons steentje bijdragen aan de ‘war on drugs’ en de mogelijke infiltratie van het drugsmilieu binnen onze organisatie een halt toeroepen.”
26.000 vrachtwagens
Ook burgemeester Marianne Verhaert, ziet baat in de nieuwe wetgeving voor de lokale economie en bedrijfsvoering. “De DLCT-terminal draagt bij tot de welvaart en verduurzaming van de mobiliteit van onze regio. De terminal haalde vorig jaar meer dan 26.000 vrachtwagens van de reeds zwaarbelaste E313. Voor mij als burgemeester blijft het belangrijk dat dit hand in hand gaat met het welbevinden van onze inwoners en de ruimere regio.”
“Dankzij de verschillende initiatieven van de Vlaamse regering, het bedrijf Van Moer Logistics, de Vlaamse Waterweg en nu ook minister Van Tigchelt, zullen we daar ook in slagen.”