Vanaf donderdag verschijnt in Trends de eerste graphic novel van Kempenaar Frank Wouters (Oud-Turnhout/Weelde). Het is een bewerking van zijn boek ‘De Bedrijfsnar’ dat in 2001 verscheen. Door het nu als striproman te presenteren, geeft de auteur zijn boek weer een nieuw leven voor een nieuw publiek.
In 2001 schreef Frank Wouters ‘De Bedrijfsnar’. Het was toen de eerste businessnovel in het Nederlandse taalgebied. “Het boek is zo’n beetje zijn eigen leven blijven leiden”, vertelt auteur Frank Wouters. “Het heeft al verschillende herdrukken gekregen. Het verhaal is nog steeds actueel, maar ik vond het toch tijd om het op een nieuwe manier te kunnen presenteren. Tijdens de zomer, toen ik zelf een graphic novel aan het lezen was, kreeg ik dit idee. Het leek mij een goede manier om het verhaal opnieuw toegankelijk en fris te presenteren.”
Wouters ging op zoek naar een geschikte tekenaar en daar maakte hij geen half werk van. Hij heeft mensen gecontacteerd over de hele wereld, tot in Pakistan. Uiteindelijk had hij het juiste gevoel bij Jayvee Mariano, een jonge Filipijnse tekenaar. Die maakt van ‘De Bedrijfsnar’ nu een beeldroman.
Publicatie
Wouters legde intussen het idee voor aan het magazine Trends en daar was de hoofdredacteur meteen geïnteresseerd. “Het is voor dat blad een welkome aanvulling”, weet Frank Wouters. “Ze vonden dat dit zou helpen om hun serieuze imago wat bij te sturen en ook een jonger pubiek te bereiken. Voor de publicatie is gestart van deze graphic novel hebben ze al gepolst naar een opvolger.”
Deze week verschijnen de eerste 4 pagina’s van de beeldroman in Trends. In totaal zullen het er meer dan 200 worden. De beeldroman verschijnt ook in boekvorm. “Ik hoop dat het album klaar is tegen de boekenbeurs”, zegt Wouters. “De publicatie in Trends zal doorlopen tot in 2021.
Marketing
‘De Bedrijfsnar’ neemt enkele wetmatigheden uit de marketing op de hak. “Marketing is vaak een slecht antwoord op de verkeerde vraag”, stelt Frank Wouters, die zelf marketeer is. “De methodes in de marketing zijn niet wetenschappelijk, waar er wordt heel fel gedaan alsof dat wel zo is en daarop baseren bedrijven dan weer heel veel acties.”
Frank Wouters is strategisch marketeer bij De Merksmederij in Geel.