Tijdens het weekend van 14 en 15 september vindt het internationaal straatkunstenfestival Trezart plaats. Dan kan je in het Zilvermeer genieten van circus, humor, muziek, hedendaagse dans, locatietheater en beeldende kunst. Net zoals Herentals Fietst en het criterium in Heist-op-den-Berg met hun bedrijvenkoers, zoekt ook organisator Geert Mangelschots van Trezart naar aangepaste bedrijfsformules. “We hebben de formules uitgewerkt als aanvulling op de gewone sponsoring”, vertelt Mangelschots. “We willen bedrijven op een andere manier laten kijken naar het festival. Op die manier kunnen bedrijven het festival aanbieden aan hun personeel of klanten. Bedrijven zoeken dikwijls naar een originele manier om hun personeel of klanten te verassen.”
Sinds 2009 biedt Trezart pakketten aan op maat van bedrijven. De gewone sponsoring loopt door de crisis minder. “Op deze manier, door het uitwerken van verschillende arrangementen, is de return voor bedrijven zeer groot. We zien dat op die manier de bedrijven het festival wel willen ondersteunen. We gaan dus ook de komende jaren verder inzetten op de verkoop van de arrangementen. We willen het cultureel ondernemen vormgeven. We zijn er van overtuigd dat je kunst, cultuur en ondernemen kan samenbrengen zonder afbreuk te doen aan het culturele of te vervallen in ‘platte commercie’.”
Voor de editie van dit jaar hebben al meer dan 10 organisaties ingetekend. “De bedrijfsarrangementen op maat kunnen enkel nog geboekt worden voor zondag. De Provincie Antwerpen, AGC Flat Glass, KBC, Muylenberg en het project Samen Inburgeren maken al gebruik van deze formule. En dat is toch wel een groot succes”, aldus Mangelschots. Ook de verwenarrangementen (XOD, Fitracus, Sunparks Kempense Meren, VKW, Voka, ING en SCK-CEN) en de tickets en jetons tegen korting (Omnichem uit Balen, Philips Turnhout, Startpeople, stad Antwerpen en Bpost) zijn een succes bij de bedrijven. Trezart trok vorig jaar 16 000 bezoekers, verspreid over twee dagen. Dit jaar hoopt de organisatie te groeien naar 18 000.