Het transportbedrijf BE-Trans uit Geel doet het uitstekend. Terwijl de sector geteisterd wordt door opeenvolgende faillissementen breidt de firma haar actieradius steeds verder uit. “Wij hebben van de lage kostprijs per kilometer altijd een absolute prioriteit gemaakt”, zegt Gunter Vranckx.
BE-Trans zet vandaag liefst 100 trekkers in en beschikt over 150 man personeel. Dit terwijl Bert Vranckx de firma uiterlijk in 1998 oprichtte met éen vrachtwagen en één oplegger. In 2001 nam Bert Vrancks zijn eerste personeelslid in dienst…
“Wij hebben de ontwikkelingen in onze sector van heel dichtbij opgevolgd”, zegt Gunter Vranckx, de broer van Bert. “Wij lieten de dingen niet over ons komen. Wij anticipeerden. Wij waren een van de eersten om onze activiteiten te verruimen tot Marseille en Hamburg bv. Waarbij het er ons om te doen was om niet met een lege truck terug te keren doch wel ter plaatse ook een lading op te nemen voor zeg maar Antwerpen, Rotterdam of Zeebrugge.” BE-Trans zette ook snel een dochteronderneming op in Roemenië waardoor de harde concurrentie in de sector voor een stuk kon opgevangen worden. Geel blijft in dit opzicht dan wél de kern van het internationale verhaal. Na de overname van een gedeelte van het terrein van ex-Alcatel kan BE-Trans zijn logistieke opslagmogelijkheden in Geel nog verder uitbreiden.
Na de overname van Routa en Van Laer in Antwerpen heeft BE-Trans nu al enkele maanden ook een eigen hub in de haven van Antwerpen. Een strategisch belangrijke beweging want op die manier kan het bedrijf zijn service nog verder uitbreiden. BE-Trans heeft overigens ook een kleine site in Zeebrugge.
BE-Trans spitst zich toe op het transport van 20′ tot 45′ high cubes, reefers en kipcontainers met als specialisatie het vervoer van 2O’-containers met speciale combi-trailers. Het bedrijf tekent voor een omzet van pakweg 15 miljoen euro.