In 2012 begonnen Marc en Linda van Belgische Saffraan te experimenteren met de teelt van saffraan op de velden naast hun Kempische hoeve. “Bij het begin hadden we nooit verwacht dat de teelt zo’n vlucht zou nemen, we hadden het ook niet gepland.” In 2014 kreeg Belgische Saffraan het label Handmade in Belgium, en intussen zijn vele topchefs en chocolatiers trouwe fan van hun loepzuiver product.
‘Uit den hof’
En in 2018 ging eindelijk de b&b van Linda en Marc open. Het Green Key label is voor de uitbaters van Art.14 een bevestiging van wat ze al lang prediken.”Het was voor ons toen zo vanzelfsprekend dat we duurzaam en ecologisch zouden werken in de b&b. Wat we vol overtuiging doen, is seizoensproducten en lokale producten aanbieden. Onze tomaten en ons fruit komen van de eigen hof, en de kaas haal ik bij de lokale melkboer. Ananassen uit Costa Rica ga je bij ons niet vinden aan het ontbijt, wel zelfgemaakte confituur en versgebakken brood.” Met de hulp van haar imposante Aga-fornuis weet Linda een lekkere ontbijttafel klaar te zetten voor haar gasten.
De erkenning maakt Linda blij, maar ze geeft grif toe dat het laatste anderhalf jaar om mee te wenen was. “Zowel op gebied van de saffraan als de b&b. De rondleidingen voor groepen op ons saffraanbedrijf is onze grootste inkomstenbron. We hebben wel alternatieven uitgedokterd, maar de mensen durven toch nog niet te komen. Ook de b&b is stilgevallen, en zakenmensen zijn nog lang niet terug. In januari en februari hebben we drie kamers verhuurd. Daar word je niet vrolijk van, want de compensatie voor ons is bedroevend laag.”
Professionals
Ook de saffraanproducten zijn volgens Linda minder verkocht dit jaar. “Alle restaurants lagen plat, en voor take-away gaan weinigen met zo’n kostbaar product als saffraan werken. Positief was dat de particuliere verkoop dan weer gestegen is. Het korte ketenverhaal is goed geweest, maar ik merk ook dat het terug afneemt. Saffraan van topkwaliteit is en blijft duur.” Professionals blijven wel bewust kiezen voor het Kempische topproduct. “90% van onze professionele klanten zijn na 9 jaar nog altijd klant.”
Er mag stilaan weer meer, en mensen dromen opnieuw van een uitje. “De zomer is nog niet maximaal geboekt, we hebben nog heel veel plaats. We panikeren niet, want mensen zijn pas sinds juni terug aan het plannen maken. Het grote voordeel van Art.14 is dat we heel rustig gelegen zijn en dat we het saffraanverhaaal mee kunnen integreren. Mensen dromen wel eens van iets specialers, en dan zitten ze hier bij b&b Art.14 op hun plaats.”