Balense IT-manager lanceert eigen bierlikeur

BALEN - IT-manager Norman Sterkens richtte in 2011 de bierfirma Noordster op. Zopas bracht Noordster de Lusja bierlikeur, een likeur met bieringrediënten, op de markt.

Bierfirma Noordster ontwikkelde de voorbije jaren al verschillende bierproducten. Het eerste was een blond bier met honing van een lokale imker. Later kwam er een roodbruin bier dat de naam Lusja, van Normans vrouw, kreeg. Voor de tiende verjaardag van Noordster brouwde Norman Sterkens een zomerbier, dat Wijze Gijs heet, zoals zijn petekind dat eveneens tien werd.

Alle bieren hergisten op de fles. Dat zorgde enkele jaren geleden voor problemen. Vanwege hoge temperaturen in de zomer bleef het gist doorwerken en schuimde elk flesje overvloedig bij het openen.

“Het bier was wel nog goed voor consumptie, maar uitschenken werd onmogelijk”, vertelt Norman. “Vorig jaar kwam ik in contact met Kristof Gils van Gils Distilleries in Mol-Wezel. Hij verwerkte het overschuimende bier tot een bierdestillaat. Het resultaat was verbluffend, maar vanwege het hoge alcoholgehalte geen product voor het brede publiek.”

Norman ging samenzitten met een neef en enkele vrienden, die zichzelf tijdens corona hadden gespecialiseerd tot cocktailboys. “We besloten dat we de wort die we voor de Lusja gebruiken, vermengen met het destillaat. Zo ontstaat een likeur van 23%, die volledig met bieringrediënten is gemaakt.”

Bierfirma Noordster brengt deze Lusja Bierlikeur in flesjes van 35 centiliter op de markt. De likeur is verkrijgbaar per fles, of in een 4-pack met enkele flesjes Lusja. “Een origineel relatiegeschenk voor de eindejaarsperiode”, meent Norman Sterkens.