“De dienstenchequesector stelt meer dan 140.000 huishoudhulpen tewerk en komt bij meer dan een miljoen gezinnen in Vlaanderen. De ideale plaats om verandering teweeg te brengen!”, zegt Marleen Vanlingen van Dienstenfirma BalDeMo – actief in regio Mol, Dessel en Balen – enthousiast. “Ons bedrijf heeft zelf 200 huishoudhulpen in dienst, goed voor 1.500 gezinnen in de regio. We willen hen inspireren om voor gezondere producten te kiezen. Dat is niet alleen beter voor het binnenmilieu van hun woning, maar ook om huid- en longaandoeningen bij onze medewerkers te verminderen.”
Gezonde bacteriën
BalDeMo begon in 2019, vlak voor corona, met de zoektocht naar een geschikte partner voor gezondere poetsproducten voor huishoudhulpen. “Nu werken ze nog met producten die de gezinnen zelf kiezen, dus vaak gewone schoonmaakmiddelen uit de supermarkt. Die zijn ontwikkeld om één keer per week te gebruiken, en niet een volledige werkweek lang.” Hierdoor kampt schoonmaakpersoneel vaker met long- en huidaandoeningen.
BalDeMo testte al veilige schoonmaakproducten van verschillende leveranciers, maar een echte klik met een bepaald product kwam niet. Tot Marleen in een krantenartikel las over Yokuu, het bedrijf van Joris Jansen, uit Antwerpen. “Ons testpanel aan huishoudhulpen was snel overtuigd, en wij ook. Gemakkelijk in gebruik, veilig voor mens, dier en materialen, milieubewust én van een Belgische ontwikkelaar.”
Geen gewring
YOKUU maakt natuurlijke schoonmaakproducten met elk een specifieke toepassing. Met goede bacteriën schoonmaken is gezonder en helpt bij het creëren van een gezond ecosysteem binnenshuis. “Het product wordt verneveld, en eet als het ware stof en vuil op. Onze huishoudhulpen waren heel enthousiast. Bijkomend voordeel is dat ze veel minder moet wringen aan doeken en dweilen, en dat is beter voor de polsen.”
Anderen inspireren
BalDeMo wil haar klanten sensibiliseren en aansporen om de gezondere schoonmaakproducten van Yokuu aan te kopen. “We plaatsten een link op onze website om het te promoten, maar we doen dit zonder verdienmodel. Wij hopen enkel winst te boeken door de gezondheid van onze medewerkers en klanten te verbeteren. Tijdens infomomenten voor huishoudhulpen en klanten willen we dit onder de aandacht brengen. We hopen ook andere bedrijven in de schoonmaak te inspireren met deze samenwerking. Hoe fijn zou het ook zijn als we de beroepsziekten in de toekomst van de lijst kunnen schrappen door nu de juiste beslissing te nemen?”