Op 10 september overhandigde b-token de 100.000.000ste jeton aan burgemeester van Retie Patrick Geuens en schepen van Lokale Economie Koen Claessens.
„Voor deze bijzondere gelegenheid creëerden we een speciaal ontwerp. Op een lichtblauwe jeton van 38 mm, het grootste formaat in ons assortiment, graveerden we de lindeboom op het marktplein, het handelsmerk van Retie”, licht Nathalie Breugelmans toe. „We overhandigden onze 100 miljoenste jeton als gedenkteken aan de burgemeester van Retie en zijn schepen van economie omdat we hen heel dankbaar zijn. Het gemeentebestuur van Retie biedt jonge bedrijven immers alle kansen om zich te ontplooien.”
B-token bvba werd in 2008 opgericht als producent van gepersonaliseerde consumptiemunten. De jetons van b-token worden in diverse sectoren ingezet, waaronder de evenementen-, marketing- en ontspanningswereld. De jetons worden gebruikt bij Rotary of in de Carrefour maar ook op festivals zoals Maanrock of het Dimensions Festival in Kroatië. B-token maakte zelfs jetons voor een project van de VN-blauwhelmen in Liberië en Ivoorkust en voor Lollapalooza in Chili.
De productie van de 100.000.000ste jeton is een knappe mijlpaal. Toch bouwt het bedrijf nu al hard aan de toekomst met verschillende nieuwe producten en projecten in de pijplijn. „We werken momenteel aan een glow-in-the-dark token en willen ons productieniveau nog verder optimaliseren door o.a. lean manufacturing.”We hopen onze exportmogelijkheden verder uit te breiden en onze mooie groeimarge op peil te houden, met de nadruk op innovatie, klantgerichtheid en duurzaamheid.”
De voorbije zes jaar legde b-token zich niet alleen toe op de uitbreiding van het productgamma, maar ook op de optimalisatie van de productieprocessen. De focus van het jonge bedrijf ligt op export: de jetons van Belgische makelij worden geëxporteerd naar 50 landen wereldwijd. Het hoofdkantoor bevindt zich in België, maar het bedrijf heeft verkoopskantoren in de VS en in heel Europa en noteerde in 2013 een omzet van 1 miljoen euro.