B-token ontwikkelt als eerste ter wereld jeton voor blinden en slechtzienden

Nick Mermans (Licht en Liefde) neemt de eerste blindenjetons in ontvangst via Nathalie Breugelmans (b-token).
Nick Mermans (Licht en Liefde) neemt de eerste blindenjetons in ontvangst via Nathalie Breugelmans (b-token).

De specialist in gepersonaliseerde jetons b-token uit Retie lanceert als eerste ter wereld een jeton die ook door blinden en slechtzienden kan worden gebuikt. En dat door het gebruik van brailletekens, grote cijfers en felle kleuren. De ontwikkeling gebeurde in samenwerking met de organisatie Blindenzorg Licht en Liefde. De ‘braille token’ wordt meteen te koop aangeboden in zestig landen wereldwijd.

Nathalie Breugelmans, algemeen directeur van b-token: “We zijn een bedrijf dat sterk is gericht op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, met bijvoorbeeld ecologische en houten jetons en het opnieuw verwerken van oude jetons. We denken ook graag na over hoe we bepaalde groepen kunnen helpen en dat bracht ons tot de blinden en slechtzienden.” Het standaardgamma bestaat uit vier jetons in geel, rood, blauw en groen die elk een verschillend bedrag vertegenwoordigen. Het cijfer staat aan de ene kant in braille, aan de andere kant wordt het cijfer in reliëf weergegeven. De jetons zijn zo groot mogelijk gemaakt om zoveel mogelijk plaats te geven aan de brailletekens en cijfers. “Naast het standaardgamma kunnen we ook blindenjetons op maat maken”, aldus Nathalie Breugelmans.

Blindenzorg Licht & Liefde is blij met de blindenjeton. Nick Mermans: “Meestal moeten wij aankloppen bij fabrikanten of organisaties, maar nu is dat omgekeerd gebeurd. Wij streven naar een inclusieve maatschappij voor blinden en slechtzienden en dit is een mooi hulpmiddel. We zien vooral toepassingen op festivals en andere events.”

Eerste bestellingen
De eerste bestellingen liepen al binnen. “Uit de Verenigde Staten”, zegt Nathalie Breugelmans. “Daar zijn ze enorm bezig met charity en evenementen voor blinden.” Toch is b-token er zich van bewust dat de braille token altijd een nicheproduct zal blijven. “Wij willen ons als bedrijf profileren dat we dit aankunnen. En natuurlijk willen we de wereld mee zo toegankelijk mogelijk maken voor blinden en slechtzienden. Dit product is bewust niet gepatenteerd. We willen niemand afremmen om hetzelfde te doen. Ons doel is om zoveel mogelijk blinden en slechtzienden te bereiken met de braillejetons.”