“Autodelen wordt verder uitgebreid en gepromoot. Ook in de woonwijken buiten het centrum worden deelauto’s geplaatst. In nieuwe woonprojecten wordt in overleg met de ontwikkelaar autodelen voorzien. Deelauto’s mogen overal gratis parkeren.” De intenties van het Turnhoutse stadsbestuur waren aan het begin van deze legislatuur duidelijk. De meerderheid wou meer inwoners auto’s met elkaar laten delen.
In Turnhout zijn twee aanbieders van autodelen actief. Cozycar begeleidt inwoners die een eigen auto met elkaar delen. Cambio zorgt zelf voor wagens en werkt met een maandelijks abonnement, een uurprijs en een kilometerprijs. “We hebben samen met de gebruikers van Cambio en met de Warande een extra deelauto en standplaats gevraagd”, zegt schepen voor Mobiliteit Marc Boogers (Groen). “Zo komen we aan acht Cambiowagens in Turnhout. Deze nieuwe krijgt zijn vaste standplaats in de Gemeentestraat.”
Duizenden euro’s besparen
Schepen Boogers somt graag de voordelen van autodelen op. “Het geeft extra zuurstof aan je buurt. Een Cambiowagen vervangt tot veertien privéauto’s. Bovendien bespaar je heel wat kosten en is het gemakkelijk en zorgeloos. Je gebruikt de wagen namelijk alleen als je hem nodig hebt.” Een gedeelde auto zal soms niet beschikbaar zijn. Maar daartegenover staat een jaarlijkse besparing van 1.000 tot 3.000 euro.
Volgens de gespecialiseerde website Autodelen.net, dat tien aanbieders in heel België in kaart brengt, telt Turnhout al zeventien autodeelopties. Daar is meer dan in de rest van de Kempen samen, met drie plekken in Hulshout, twee in Balen, Hoogstraten en Merksplas en één in Arendonk, Geel, Herentals, Lille en Mol.
Zesde plaats
In vergelijking met andere steden doet Turnhout het eveneens goed. De zeventien Turnhoutse plekken zijn er duidelijk meer dan Beveren (zes), Vilvoorde (ook zes), Dendermonde (vier) en Heist-op-den-Berg (één), steden die vergelijkbaar zijn wat inwonersaantallen betreft.
Ook bij de centrumsteden hoort Turnhout tot de betere leerlingen van de klas. Hoewel ze de kleinste van de dertien is, staat ze met één locatie per 2.700 inwoners toch op een zesde plaats, met ruime voorsprong op grotere steden zoals Aalst, Kortrijk, Roeselare en Hasselt.
Cambio telt in Turnhout meer dan tweehonderd leden. “Die zorgden vorig jaar voor bijna 2.800 ritten, gemiddeld net meer dan één rit per auto per dag”, rekende schepen Boogers uit. “Zonder corona was dat wellicht nog een pak meer geweest.”
Overgang naar elektrisch
Oppositiepartij Vlaams Belang stemde in de gemeenteraad wel tegen de komst van de achtste Cambiowagen in Turnhout. “Autodelen kan zeker een meerwaarde zijn voor de mobiliteit”, vond fractieleider Reccino Van Lommel. “Maar de hogere overheid moedigt elektrisch rijden aan terwijl de stad koos voor een verbrandingsmotor. Als je zelf het goede voorbeeld niet geeft, ben je verkeerd bezig.”
Het schepencollege begreep de bezorgdheid. “In de toekomst willen we samen met Cambio inzetten op de overgang naar elektrisch modellen”, klinkt het. “Bij nieuwbouwprojecten bekijken we de mogelijkheden voor deelauto’s samen met de ontwikkelaar. Dat deden we bijvoorbeeld al met ION in de inbreidingswijk Niefhout.”