RIJKEVORSEL – Een plantendokter op zak? Het startende bedrijf Ask Attis maakt het mogelijk. Ask Attis is in feite een applicatie die is ontwikkeld onder beheer van Guy Van Looveren uit Rijkevorsel. De app kan aan de hand van een foto die je maakt van een zieke plant, achterhalen welke aandoening de plant heeft en hoe die kan worden bestreden.
De technologie voor Ask Attis is klaar en wordt nu al gebruikt door een selecte groep van tuinders. In juni wordt Ask Attis gelanceerd voor het grote publiek en kan iedereen de app installeren. Voor de opstart heeft Ask Attis zich nog beperkt tot planten die voedsel produceren en ligt de focus op tomatenplanten. Op termijn is het wel de bedoeling om software te ontwikkelen die voor elk soort plant een diagnose kan stellen. Het principe blijft hetzelfde.
“De gebruiker downloadt de applicatie, bijvoorbeeld op zijn smartphone”, legt initiatiefnemer Guy Van Looveren uit. “Dan neemt hij een foto van het blad van de plant. Na maximaal anderhalve seconde krijgt de tuinier te zien welke ziekte de plant waarschijnlijk heeft en welke soort producten er kunnen worden gebruikt om die ziekte te bestrijden.”
Database en algoritmes
Ask Attis stelt de ziekte vast op basis van artificiële intelligentie. Alle ziektes die een tomatenplant kan hebben, zijn verzameld in een database met foto’s. De software van Ask Attis vergelijkt de foto die de gebruiker neemt met de beelden in die database en stelt zo een diagnose. “Het geniale is dat de software 9 verschillende modellen, of algoritmes, gebruikt om tot een conclusie te komen. Daarvan neemt het dan een gemiddelde. Daardoor behaalt dit systeem 99,2% nauwkeurigheid”, zegt een enthousiaste Guy Van Looveren.
Technologiebeurs
De applicatie van Ask Attis kost 9,99 euro per jaar. Het bedrijf wil de app verkopen in binnen- en buitenland, zowel aan professionele als aan hobbytuinders. De vooruitzichten zijn veelbelovend, want Ask Attis is geselecteerd voor de technologiebeurs Collision in het Canadese Toronto. Die beurs vindt in juni plaats en trekt gewoonlijk meer dan 30.000 bezoekers, waaronder veel directeurs van grote bedrijven en investeerders. “De deelname aan die beurs is voor ons een kans om extra financiering te verkrijgen”, zegt Van Looveren. “Die is welkom, want ik heb al mijn spaarcenten in dit bedrijf gestoken.”
Naam maken
Voorlopig combineert Van Looveren Ask Attis nog met zijn job als consultant. Maar hij rekent erop dat Ask Attis veel mensen -en planten- zal bereiken. Daarom is ook gekozen voor een naam die internationaal werkt. “Ask staat er omdat dat nu vaak wordt gebruikt bij zoekacties, zoals bijvoorbeeld ‘Ask Google’. Attis is de Griekse god van de vegetatie. We hebben al wat rondvraag gedaan en het is een naam die blijkt te werken in veel talen en ook in de vakwereld goed is onthaald.”