GEEL – Communicatiebureau Aroma viert dit jaar zijn 10-jarig bestaan. Het bedrijf begon destijds onder de naam Go4it media group. De 10de verjaardag was voor Aroma een aanleiding om de eigen bedrijfsidentiteit nog eens onder de loep te nemen. Dat leidde onder meer tot een nieuw logo.
Aroma heeft er een uitgebreide oefening opzitten waarbij de onderneming de uitdaging aanging om zichzelf grondig in vraag te stellen, tot aan de bedrijfsnaam toe. “7 jaar geleden was de naam Aroma gekozen omdat we als communicatiebureau de zintuigen willen prikkelen. En de kortste, ongecensureerde weg naar de hersenen verloopt via de neus”, weet zaakvoerder Roel Biesemans.
Logo uitpuren
Het Geelse communicatiebureau besloot om niet van naam te veranderen. Het paste wel haar logo aan. “We besloten om het icoontje in ons logo een aangepaste invulling te geven. Het koffiekopje van bovenaf bekeken is in onze vernieuwde missie niet meer helemaal van toepassing. En weinig mensen zagen er een vergrootglas in. Hiermee namen we de communicatie onder de loep. We hebben het icoon vereenvoudigd, een meer gestileerde weergave van onze (kritische) blik op de wereld”, verduidelijkt Marieke Deckers. “Door het o’tje te benaderen als een leeg kader of canvas, kunnen we het op een creatieve, gedurfde manier invullen. We kozen een ander lettertype, iets meer ‘no-nonsense’, zonder de connectie met het gekende logo te verliezen.”
“Ons kleurenpalet gaven we wat meer pit, met kleuren die volgens de kleurenpsychologie bij onze waarden aansluiten. We noemden ze ‘vreugdevol’, ‘gepassioneerd’, ‘bewust’, ‘nuchter’ en ‘menselijk’. Want daar willen we voor staan.” vult brand designer Annick Grieten aan.
Van sterk merk naar bewuste communicatie
Het bureau paste ook zijn slogan aan. Van ‘sterk merk, sterk imago’ naar ‘bewuste communicatie’.
Roel Biesemans: “We willen het verschil maken voor organisaties en bedrijven die zelf het verschil willen maken. Bewuste communicatie betekent voor ons enerzijds communiceren vanuit waarden en kwaliteiten. Het verhaal ligt altijd in lijn met de klant en de (verantwoorde) groei van het merk. We geven betekenis en aandacht aan de bredere context. Anderzijds durven we geregeld alles in vraag stellen. We bekijken een situatie kritisch; soms kunnen nieuwe inzichten leiden tot andere beslissingen en die koerswijzigingen durven we maken.”