Aroma Communicatie in Geel heeft in opdracht van k.ERF, wat staat voor Kempisch Erfgoed, een online platform gemaakt rond bedelzangtradities, zoals nieuwjaar- en driekoningenzingen. Op www.zing-ze.be krijg je een overzicht van de tradities, staan verschillende liedjes en worden kinderen en hun ouders aangespoord om deze tradities in ere te houden.
De site richt zich enerzijds tot kinderen tot en met 12 jaar. Zij trekken van deur tot deur om al zingend een mooie buit te verzamelen, al dan niet onder begeleiding van ouders of grootouders. Anderzijds appelleert de site aan clubs, verenigingen, scholen,… die in groep deelnemen aan een bedelzangtraditie of hier zelfs een openbare publieke activiteit rond organiseren.
Online aanpak
Deze doelstellingen worden op een moderne, hedendaagse manier bereikt: een website in combinatie met een intensieve communicatiecampagne. Aroma Communicatie koos voor een online aanpak, waarbij sociale media ingezet worden in de vorm van een ‘challenge’: wie zingt het meest.
De challenge krijgt op de website verschillende insteken. Enerzijds heeft het een wervend karakter. Elke gemeente wil zijn eer verdedigen en goed scoren. De gemeente die voor een bedelzangtraditie het beste scoort, mag een jaar lang de eretitel dragen. Daarnaast biedt een challenge waarbij mensen actief hun ‘tochten’ laten registreren, ook een manier aan k.ERF om in kaart te brengen waar welke bedelzangtradities nog sterk leven. Aangezien de challenge gekoppeld wordt met Facebook, worden mensen door elkaar gestimuleerd om deel te nemen.