In Australië maakt het Belgische Punch Powertrain Solar Team zich op voor de deelname aan de World Solar Challenge 2015. De ingenieursstudenten van de KU Leuven komen op 18 oktober in Darwin aan de start met een zelfgebouwde zonnewagen. De body van die wagen zal voor het eerst bestaan uit een epoxy op basis van een bio-gebaseerde hars. Het idee om met de zonnewagen aan te tonen dat bio-gebaseerde harsen even goed zijn als petrochemische, kwam van Arendonkenaar Tom Claessen.
Claessen is zowel algemeen directeur van Cardolite, een producent van chemicaliën op basis van cashewolie die in Gent is gevestigd, als van AEP Polymers, een Italiaans R&D-bedrijf dat chemicaliën ontwikkelt op basis van biogebaseerde grondstoffen. “Met Cardolite commercialiseren we het door AEP Polymers ontwikkelde bio-gebaseerde hars”, legt Tom Claessen uit. “In dit geval wordt het hars geproduceerd op basis van olie uit de schil van de cashewnoot.”
In de praktijk toepassen
Hij nam zelf contact met het Belgische Solar Team. “We zochten een case om onze ontwikkeling een eerste keer toe te passen en te bewijzen dat die effectief werkt. Vroeger werd de car body van de zonnewagen gemaakt op basis van een petrochemische epoxy, nu is die dus bio-gebaseerd. Om een zo hoog mogelijk biogehalte te bereiken combineerden we de cashew gebaseerde harsen met Solvay’s Epicerol®-technologie. Met deze innovatie heeft het team zich trouwens kandidaat gesteld voor de Innovation Award die wordt uitgereikt in de rand van de Solar Challenge.”
Intussen heeft Cardolite ook al één autoconstructeur kunnen overtuigen. “Jaguar zal een onderdeel op basis van ons bio-gebaseerde hars produceren voor een type dat eind 2016 op de markt verschijnt.” Bio-harsen zitten momenteel in de lift. Op 21 oktober mag Solvay voor Epicerol de Innovation Award in ontvangst nemen op een internationale composietbeurs in Singapore.