Sinds begin deze maand gaat Allpack International uit Lier door het leven als Novaedes. Het is een gerenommeerd verpakkingsbedrijf dat met de rebranding zijn dienstverlening verder wil optimaliseren. In de brede omgeving van de haven van Antwerpen waren al in de jaren zestig verscheidene kleine verpakkingsfirma’s actief. Die werden geleidelijk aan bijeengebracht onder één groep en vanaf 2004 onder het initiatief van een financieringsmaatschappij gepositioneerd als Allpack. Sindsdien ging het heel snel. Allpack nam vanuit Lier verscheidene andere firma’s over, opende een eigen vestiging op Brucago, stootte door in Duitsland en Frankrijk en versterkte zijn greep op de internationale markten.
“Wij werkten in al die jaren een sterke reputatie bijeen met onze industriële en zeewaardige verpakkingen”, zegt gedelegeerd bestuurder Peter Beliën. “Ongeacht de grootte, het volume, het gewicht of de exclusieve aard van de producten kunnen wij onze klanten als vakspecialist een efficiënte, kwalitatieve en veilige dienstverlening garanderen. Wij verpakken machines en grote ladingen voor industriële bedrijven en expeditie-ondernemingen. Wij doen dat in onze eigen sites, bij de klanten zelf of in de havens. Het gaat ons trouwens niet enkel om de verpakking zelf. Wij bieden onze klanten tevens een logistieke ondersteuning aan bij de eigenlijke verzending van de goederen. Op die manier komen de goederen veilig en tijdig naar waar de klant het wil.”
Met een omzet van nagenoeg 25 miljoen euro en 140 personeelsleden was het evenwel tijd om de firma althans op het vlak van de naamgeving te herpositioneren. Allpack tekende in Frankrijk bv. voor Ciedex, in Duitsland voor Konex. Quieps was in 2008 overgenomen maar werkte nog altijd onder zijn eigen naam. “Vandaar dat wij voor een rebranding kozen en met de naam Novaedes meteen ook willen anticiperen op de verdere internationalisering van de groep. Novaedes is immers afgeleid van Nova Ides, wat start van een nieuw begin betekent.”
Het gaat Novaedes ondertussen best voor de wind. “Uiteraard voelen ook wij de crisis aan maar door het feit dat wij vooral voor de export werken is de terugslag voor ons vrij beperkt. Wij werken hard en volgens mij is de naamsverandering een zoveelste sleutelmoment in onze verdere expansie.”