Er bestaat geen betere manier om voeling te houden met de jongste generaties dan door er mee in discussie te gaan. Adrie Brands, directeur van Agrifirm België, en zijn collega Ruud Tijssen, directeur Corporate Affairs, R&D en CSR, namen de uitnodiging van professor Hans Verboven (Universiteit Antwerpen) aan. Ze mochten voor een groep studenten economie van vijftien verschillende nationaliteiten hun bedrijfsvisie op duurzaamheid voorstellen.
Agrifirm levert diervoeders, zaaizaden, meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen aan veehouders, landbouwers en tuinders. In Nederland is het bedrijf de grootste en in België bezet het de vijfde plaats in de sector. In Grobbendonk geeft Agrifirm werk aan 30 medewerkers en 15 chauffeurs. Het bedrijf realiseert in België 110 miljoen omzet met 292.000 ton veevoeder.
MVO-strategie vertalen
Adrie Brands: “Ons contact met de universiteit kwam er na een reactie op een bericht in Made in Kempen. We lazen dat professor Hans Verboven bedrijven zocht die aan een duurzaamheidsproject wilden meedoen. We maakten kennis en kregen daarop vorige zomer twee studenten toegewezen die ons vanuit een academische insteek hielpen om onze MVO-strategie mee te vertalen naar marketing en communicatie in België.”
Vanuit de hoofdzetel kwam ook Ruud Tijssens naar Antwerpen. “Ik vind dit erg leuk en nuttig, want buiten de landbouwsector heeft men soms echt geen idee waar wij mee bezig zijn. We proberen heel hard om de idee van optimalisatie te verbinden met een langetermijnvisie, met dierenwelzijn en zorg voor het milieu. ”
Voor Tijssens is het een mooie opportuniteit om die boodschap aan een jong en divers publiek van bijna alle continenten te vertellen. “Er was zelfs een Afrikaanse studente die ons nadien aansprak en vroeg om te helpen met een lokale coöperatie. Dat gaan we ook opvolgen via onze samenwerking met Agriterra, want hier hebben we echt wel wat ervaring.”
Wie interesse heeft in een gelijkaardig duurzaamheidsproject, kan een mail sturen aan hans.verboven@uantwerpen.be.