Afgeslankt IJsboerke neemt nieuwe start

saarIjsboerke maakt de beste vanille van de wereld. Alleen daarom al wilde Glacio het noodlijdende bedrijf overnemen. Het nieuwe management zet ondertussen alles op de lentecampagne. Met de eerste zon gaan de mensen traditioneel ook meer ijs eten.

Zo’n 100  personeelsleden van IJsboerke hebben aangegeven dat ze vrijwillig willen opstappen. Daarmee wordt de uitdaging om het verlieslatende bedrijf af te slanken tot 220 man al heel wat makkelijker. Eenmaal die klus geklaard ligt de weg breed open voor het herstel, menen Peter Janssen en Werner van Springel van Glacio.

De saga lijkt dan toch tot een goed einde te komen. IJsboerke uit Tielen zat al die jaren in vastgeroeste patronen. Precies vanuit die hoek hebben Peter Janssen en Werner Van Springel een initiatief opgezet om IJsboerke te redden. Hun bedrijf Glacio heeft wél al die jaren sterk vernieuwend gewerkt in de ijssector. De lancering van de ijspralines en de ijshapjes heeft het bedrijf groot gemaakt. Innovaties moeten het doen. IJsboerke zat al veel te lang vast in zijn schepijs, zijn cornetto’s en zijn frisco’s.

Of de doorstart nu zal lukken zal veel afhangen van de efficiency verbeteringen die Glacio zal kunnen aanbrengen. Daar lijkt echt wel ruimte voor te zijn. Op het moment dat de financiële last van de vending wegvalt en Tielen productiever kan gaan produceren zullen de rentabiliteitscijfers als vanzelf verbeteren. De tandem Glacio-IJsboerke zal ook veel goedkoper grondstoffen kunnen inkopen. Dat heeft dan alles te maken met de schaalverruiming.

Janssen en Van Springel willen het in de toekomst ook van meer export hebben. Glacio werkt nu al nagenoeg 90% voor het buitenland. Vooral Duitsland lijkt hen in dit opzicht een absolute prioriteit. Op termijn willen ze ook naar Nederland.