Het IT-bedrijf Accel, met vestigingen in Herentals en Edegem, heeft de woonzorgcentra Zusterhof en Onze-Lieve-Vrouw in Geel uitgerust met digitale zorgkarren. Elk kar is uitgerust met een zogenaamde ‘thin client’ zodat verpleegkundigen op de kamer van de betrokkene meteen alle administratie online kunnen inbrengen. Dat spaart een hoop tijd.
“Vroeger deden onze medewerkers hun ronde en moesten zij daarna nog de administratie hiervan verwerken”, vertelt Jef Verstappen van Zusterhof. “Dat is niet de meest efficiënte oplossing. Samen met Accel hebben wij daarom een traject opgezet met mobiele digitale zorgkarren. Zo is elke kar uitgerust met een thin client. Onze medewerkers kunnen hier op inloggen en de administratie meteen afhandelen terwijl ze in de kamer met de bewoner bezig zijn. En een bijkomstig voordeel is, doordat we met thin clients werken en een RDP-connectie, dat de karren ook onderling verwisselbaar zijn. Iedereen kan op elke kar inloggen met zijn eigen gegevens. Dat is voor ons een enorm voordeel.”
In beide huizen
“Ook ons tweede woonzorgcentrum Onze-Lieve-Vrouw logt in via hetzelfde systeem”, gaat Jef Verstappen verder. “We hebben samen met Accel onze IT-infrastructuur zo geoptimaliseerd dat onze beide huizen gebruik kunnen maken van dezelfde systemen en toepassingen. Dat is niet alleen makkelijk, het bespaart ook nog op onze IT-infrastructuur.”
Volgens Axel Somers is de toepassing nog te weinig bekend. “Tot een jaar geleden was de meeste software in zorginstellingen niet geschikt om mobiel werken. Dat is nu veranderd. Er wordt op verschillende manieren nagedacht, onder meer rond tablets, maar het gevaar is die dat die worden weggelegd en op de grond vallen. Onze toepassing gaat via de mobiele computer waarmee een verbinding wordt gemaakt naar een server. Gaat er iets mis met de computer, dan blijven de gegevens nog bewaard op de server.”