- Stel een ondernemingsplan op
Zodra je marktonderzoek is uitgevoerd, is het tijd om te verzekeren dat de cijfers ook kloppen. Zo zal je een ondernemingsplan moeten opstellen om te na te gaan welke inkomsten je mag verwachten en welke kosten hier tegenover staan. Heb daarbij ook voldoende aandacht voor de zwakke punten en hoe je deze kan ondervangen.
Om te verzekeren dat je geen zaken uit het oog verliest, is het aangewezen om hiervoor samen te zitten met een accountant. Zij worden dagdagelijks geconfronteerd met ondernemingen en kunnen jou dan ook helpen bij het maken van een realistische inschatting. Als je kiest voor de oprichting van een vennootschap zal je ook effectief een financieel plan moeten overmaken aan de notaris als onderdeel van de oprichting. - Kies ik voor een vennootschap of privé?
Een belangrijke vraag is ook of je je onderneming gaat uitbaten onder eigen naam of via een vennootschap. Via een vennootschap kan je je aansprakelijkheid beperken. Maar een vennootschap brengt meer (opstart)kosten met zich mee.
Overleg met je accountant om na te gaan wat aangewezen is in jouw situatie. Soms kan je starten met de uitbating onder eigen naam om later de stap te maken naar een vennootschap wanneer dit (fiscaal) interessant zou worden.
Als je kiest voor een vennootschap, zal je ook nog moeten beslissen hoeveel loon je jezelf zal uitkeren. Hierbij is het van belang om de fiscale, maar ook de sociaalrechtelijke consequenties hiervan in het achterhoofd te houden. - Voorzie voldoende startkapitaal
Uit het ondernemingsplan zal ook blijken welke investeringen je gaat doen en welk startvermogen je hiervoor nodig hebt. Je zal namelijk moeten verzekeren dat je onderneming over voldoende middelen beschikt en waar deze middelen vandaan zullen komen. Je kan deze middelen zelf voorzien of je kan hiervoor aankloppen bij de bank.
Daarnaast moet je er mogelijks ook rekening mee houden dat de onderneming tijdens de opstartfase misschien geen of slechts een beperkt inkomen zal opleveren. Daarom kan het ook interessant zijn om privé wat middelen achter de hand te hebben om in de aanloopmaand(en) te voorzien in je levensonderhoud. - Besteed voldoende aandacht aan uw administratie
Je start een onderneming meestal vanuit een overtuiging van jouw product, dienst of passie. Het bijhouden van een correcte administratie is vaak een doorn in het oog van veel ondernemers. Veel ondernemers zien het dan ook als een overbodige last.
Een goede administratie is nochtans van cruciaal belang voor je bedrijf. Je financiële administratie bijhouden is niet alleen belangrijk om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar ook om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Met een goed georganiseerde administratie kan je snel inzicht krijgen in de financiële gezondheid van je bedrijf en kan je problemen vroegtijdig identificeren, zoals een cashflowtekort of te hoge kostenposten. Het stelt je ook in staat om je winst te optimaliseren.
Administratie die op orde is, kan het verschil maken tussen een succesvol en een minder succesvol bedrijf. Om te verzekeren dat alle administratie wordt bijgehouden volgens de wettelijke voorschriften is het dan ook aangewezen dat je beroep doet op een accountant. Hij zal je ook kunnen helpen bij het verkrijgen van verdere inzichten in je cijfers. Daarnaast kan de accountant wijzen op belangrijke juridische aandachtspunten en fiscale opportuniteiten (bv. subsidies, fiscale aftrekken, etc.) waar je onderneming voor in aanmerking kan komen. - Kies voor professionele ondersteuning
Naast je accountant zal je nog met diverse andere dienstverleners in aanraking komen die je kunnen ondersteunen bij de uitbouw van je onderneming. Denk aan het sociaal secretariaat, je bank/verzekeraar, de notaris, maar zeker ook beroepsorganisaties zoals VOKA, Etion of Vlaio. Via deze kanalen worden je ondernemersvaardigheden voortdurend aangescherpt. Weet ook dat veel opleidingen worden gesubsidieerd via onder meer de KMO-portefeuille waardoor de kostprijs ervan beperkt blijft. - Verklaring van onbeslagbaarheid voor uw gezinswoning
Ook belangrijk: denk er ook zeker over na om bij je notaris een verklaring van onbeslagbaarheid te laten opstellen. Op deze manier zorg je ervoor dat wanneer het misloopt bij je onderneming, de schuldeisers van de onderneming geen beslag kunnen leggen op jouw gezinswoning. - Analyseer geregeld uw resultaten met een blik op de weg vooruit
De resultaten van je bedrijf regelmatig analyseren is van groot belang. Door dit te doen, kan je waardevolle inzichten verkrijgen die je kunnen helpen bij het nemen van beslissingen. Cijfers geven een duidelijk zicht op de financiële gezondheid van je onderneming. Bovendien helpt het om potentiële problemen te identificeren voordat het te laat is.
Via benchmarking kan je bijvoorbeeld inzicht krijgen in hoe je bedrijf presteert ten opzichte van de concurrentie, waar je grootste kostenposten liggen, welke producten of diensten het meest winstgevend zijn, en welke marketingcampagnes of verkoopacties het beste werken.
Ben je van plan om een zaak te starten en heb je graag van bij het begin concreet advies of zit je nog met vragen? Neem gerust contact met ons op.
Acs Accountants & Belastingconsulenten biedt u een familiale en persoonlijke aanpak, dicht bij huis. Met 10 vestigingen in Kempen & Vlaams-Brabant staan we dicht bij onze ondernemers.
-
Telefoon
+3214418412 -
E-mail
info@acs.be -
Website
https://www.acs.be/