Bij Veiling Hoogstraten is vanmorgen het nieuwe seizoen feestelijk geopend. Traditioneel werd daarbij een kist aardbeien geveild voor het goede doel. Warenhuisketen Delhaize betaalde 500 euro per bakje van 500 gram. Veiling Hoogstraten verdubbelde dat bedrag zodat in totaal 8000 euro werd geschonken aan de vzw Pinocchio.
De vereniging behartigt de belangen en het welzijn van kinderen en jongeren met brandwonden in heel België. Nathalie Cornelis, afgevaardigde van de vzw Pinocchio, is zeer dankbaar voor de gulle gift. “Deze mooie opbrengst kunnen wij bijvoorbeeld investeren in een kuurkamp voor zwaar verbrande patiëntjes aan het begin van hun revalidatie. We proberen de littekens soepel te houden aan de hand van thermale kuren zodat de wonden beter genezen.”
Product van eigen bodem
Gaëlle Devos, Category Manager Fruit & Vegetables, van Delhaize is verheugd met de aankoop van deze aardbeien. “Wij zijn blij deze aardbeien te kunnen kopen en zo mee het startschot te geven van het Belgische aardbeiseizoen. Met deze aankoop willen we het belang van lokale productie onderstrepen. Het is onze filosofie om zoveel mogelijk Belgische producten aan te bieden en Belgische producenten te ondersteunen waar we kunnen. Sinds vorig jaar verkoopt Delhaize als enige retailer in de wintermaanden Belgische aardbeien om zo onze klanten jaarrond te voorzien van product van eigen bodem. Dat we hiermee ook nog ons steentje kunnen bijdragen aan een nationaal goed doel, is mooi meegenomen.”
Veiling Hoogstraten verhandelt naast aardbeien vooral paprika, tomaat en komkommer. Vorig jaar realiseerde de veiling een productomzet van 192 miljoen euro en een zakencijfer van 135 miljoen euro, een absoluut record.