Foodmaker en Delhaize hebben voor de markt van bedrijfsrestauarants een masterfranchisingcontract afgesloten. Delhaize is als restaurantsuitbater aan zijn proefstuk toe, maar voor Foodmaker is het gesneden koek.
Aan kleine bedrijven levert Foodmaeker al maaltijdboxen en het plaatst ook slimme koelkasten in middelgrote bedrijven. Voor grotere bedrijven met minstens 200 medewerkers, mikt het nu op een apart bedrijfsrestaurant. “Dat doen we in samenwerking met Delhaize, dat de middelen heeft om te investeren. Wij zouden dat op eigen kracht niet kunnen”, zegt Vanlommel in De Standaard.
Vanlommel is overtuigd van het potentieel van deze samenwerking. “Bedrijven willen meer gezonde voeding aanbieden en daar kunnen wij hen mee helpen. Er zijn nu ongeveer 2.200 bedrijfsrestaurants in België. Als 10 procent overstapt, wil dat zeggen dat je veel moet investeren. Die financiële power hebben wij niet. Delhaize neemt de investeringen voor zijn rekening en baat het restaurant uit, wij staan in voor het eten. We krijgen ook royalty’s voor het gebruik van de naam Foodmaker”, zegt Vanlommel.