Een trein vol prominenten heeft vanmorgen de eerste rit gemaakt over de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn tussen Herentals en Mol. Aan de elektrificatie is meer dan 3 jaar gewerkt. De werkzaamheden hebben 24 miljoen euro gekost en moeten zorgen voor stiptere treinen. Nieuw vanaf 13 december wordt een rechtstreekse piekuurverbinding tussen Mol en Brussel.
Het nieuwe treinstel transporteerde niet alleen een flinke delegatie politici en andere genodigden maar ook de CEO’s van Infrabel en NMBS, Luc Lallemand en Jo Cornu. Deze laatste had goed nieuws bij. “Deze investering biedt kansen om de dienstverlening naar onze klanten in de Kempen serieus te verbeteren. Er komen nieuwe elektrische stellen op de verbinding Mol-Antwerpen die een betere stiptheid garanderen, want nieuwe stellen betekenen een kleinere kans op defecten”, aldus Cornu. “Ze zullen ook meer zitplaatsen bieden.”
Direct naar Brussel
En er is nog meer goed nieuws voor pendelaars. Vanaf 13 december, de start van de nieuwe dienstregeling, worden twee piekuurtreinen tussen Herentals en Brussel-Zuid verlengd tot in Mol: 1 ’s morgens en 1 ‘s avonds. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding met Brussel krijgen. Daarnaast wordt ’s morgens een extra piekuurtrein vanuit Mol naar Brussel ingelegd.
Het nieuwe traject is 21 km lang en er moesten zo’n 800 bovenleidingspalen worden geplaatst. In Mol bouwde Infrabel ook een nieuw tractieonderstation dat de spoorinstallatie van stroom voorziet. Het tractieonderstation in Herentals werd volledig vernieuwd. “Naast een betere stiptheid zorgen we nu ook voor een milieuvriendelijker vervoer, wat belangrijk is in onze strategie”, zegt Luc Lallemand van Infrabel.
Verschillende politici pleitten tijdens de plechtigheid voor het verder doortrekken van de elektrificatie tot in Hamont.