“Wie ons een ramenwasser aan de hand kan doen, kan er gedurende 1 jaar op rekenen dat we gratis, om de 2 maanden, de ramen aan de buitenkant komen wassen”, zegt zaakvoerder Glenn Claessen. “We probeerden in het verleden onze vacatures op verschillende manieren in de kijker te brengen, maar tot nu toe met weinig resultaat. Hierdoor blijven onze agenda’s overvol, en hebben we tijdelijk een klantenstop moeten inlassen.”
Claessen Cleaning doet al maanden allerlei acties om de aandacht van werkzoekenden te trekken, zoals de vacatures promoten via sociale media. “Wij zijn onlangs op Krik-Krak – de jaarlijkse braderij in Retie – gaan staan. Niet om klanten te zoeken, maar om duidelijk te maken dat we mensen zoeken. Ook tijdens de kermiskoers van Retie, waarbij wij met de bezemwagen met groene vlag reden, hebben wij prominent onze vacatures gepromoot. Maar nog altijd met weinig succes.”
Glenn en Ellen werken samen met een team van 10 werknemers. Maar door de grote drukte door het einde van de corona-maatregelen zijn er handen tekort om alles gebolwerkt te krijgen. “Veel bedrijven en particulieren hebben terug goesting om met een open blik naar de toekomst kijken, liefst door propere ramen. De druk is heel groot, en onze mensen snakken naar versterking.”
“Spijtig genoeg is dit probleem niet alleen bij ons nijpend. Bij de overgrote meerderheid van onze professionele klanten stelt zich hetzelfde probleem. Ik ken horecazaken die op zondag sluiten, bakkers die door de week 1 of 2 dagen extra toe doen, slagers die er de brui aan geven, … en dit allemaal omdat er niemand is om te komen werken. Ik maak me hier echt zorgen over voor de toekomst. Dit zorgt voor een rem op de broodnodige groei en innovatie. En voor de werkgevers werkt het ook afstompend.”
Wie voor Glenn en Ellen een gouden kandidaat naar voren kan schuiven die het team daadwerkelijk gaat vervoegen, kan rekenen op een genereuze ‘dankjewel’.