Onderzoekers van VITO in Mol hebben berekend dat een investering van 1 euro in fietsostrades 2 tot 14 euro winst opleveren aan gezondheidsvoordelen. Het onderzoek kaderde in een grote Europese studie. Fietsostrades zijn snelle fietsverbindingen tussen steden en worden vaak gebruikt voor het woon-werkverkeer.
Wetenschappers Luc Int Panis en Jurgen Buekers van VITO onderzochten vorig jaar het effect van wandelen, fietsen, autorijden of het gebruik van openbaar vervoer op je gezondheid. Het resultaat is een rekenmodel dat investeringen in infrastructuurwerken objectief evalueert. Het berekent wat investeringen in fietsinfrastructuur op het vlak gezondheidskosten uitsparen.
Verder investeren
Voor de investeringen van de provincie Antwerpen betekent dat elke euro voor de aanleg van fietsostrades minimaal 2 euro gezondsheidsvoordelen oplevert. De investeringen in fietsostrades betalen zich dus meer dan dubbel terug in gezondheidsvoordelen. Luc Int Panis legt uit: “Vanuit deze studie kunnen we aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder. Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers.” Jurgen Buekers voegt toe: “Ons model (CWICalc) gaat verder dan het model van de WereldGezondheidsOrganisatie en werd specifiek voor Vlaanderen ontwikkeld. Lokale overheden kunnen het model nu zelf online gebruiken.”
Het Antwerpse provinciebestuur investeert fors in de aanleg van fietsostrades. “Vorig jaar werkten we de fietsostrade Antwerpen-Mechelen af”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens. “De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen. Gemeenten die delen van de andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor 100% subsidie.”