winkelstraat

Zelfstandige modewinkeliers verkopen 6 procent minder in vergelijking met vorig winterseizoen.

Meer dan de helft van de modewinkeliers, 52 procent, heeft het afgelopen winterseizoen minder verkocht dan in het winterseizoen 2016.  Dat blijkt uit een rondvraag in opdracht van Mode Unie, de deelorganisatie van de modewinkeliers van Unizo.

De enquete werd vlak voor het begin van de wintersolden uitgevoerd door het onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van Mode Unie. Meer dan de helft van de modewinkeliers verkocht minder dan in 2016, terwijl 32 pct aangeeft even veel verkocht te hebben. Nog eens 16 pct van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben.

Warme winterweer oorzaak van mindere verkoop

De belangrijkste oorzaak van de mindere verkoop zijn volgens de winkeliers het warme winterweer en het veranderende aankoopgedrag van de consument. “Door het warme weer in het begin van het seizoen kocht de consument veel minder winteritems”, zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. “De koudepiek in november en de eindejaarsverkoop zorgden voor een goede verkoop, maar deze maakten het volledige winterseizoen duidelijk niet goed.”

De modehandelaars verwachten dat ook de solden dit jaar minder zullen zijn dan vorig jaar: 31 pct van de modehandelaars geeft aan dat ze een daling verwachten, 63 pct denkt dezelfde verkoop te kunnen realiseren als vorig jaar en 6 pct verwacht een stijging. “De licht negatieve verwachting ligt hiermee in de lijn van het seizoen”, aldus Delanghe. Mode Unie is de federatie van en voor de zelfstandige modedetailhandel.