Het zeeschip Sefarina van de Nederlandse rederij Chemgas Shipping heeft andermaal voor een primeur gezorgd in de Antwerpse haven. Nadat het eerder het eerste schip was dat een fijn stof-korting kreeg toegekend, was het ook thet eerste zeeschip dat met LNG werd gebunkerd in Antwerpen.
Het bunkeren van LNG wordt al langer gefaciliteerd in de haven van Antwerpen, maar tot dusver werden enkel binnenschepen via een truck van deze schonere brandstof voorzien. De truck-to-ship bunkering van Sefarina geldt meteen als test case voor de veiligheidsprocedures die van toepassing zullen zijn op de bunkering van zeeschepen.
Sinds 2012 bestaat de mogelijkheid tot bunkering van LNG in de Antwerpse haven. Een vrachtwagen haalt LNG op aan de LNG importterminal in Zeebrugge en brengt het in Antwerpen vanop de kade naar het schip, de zogenaamde truck-to-ship bunkering. LNG is in vergelijking met diesel een veel schonere scheepsbrandstof. De uitlaatgassen van een schip dat aangedreven wordt door LNG bevatten nauwelijks fijn stof en zwavel en ook de emissies van NOx worden drastisch verminderd.
In het kader van zijn duurzaamheidsbeleid wil het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen het gebruik van LNG als scheepsbrandstof niet alleen aanmoedigen maar ook faciliteren. Daarom is het Havenbedrijf momenteel op zoek naar een concessionaris die op een terrein aan kaai 528 wil overgaan tot de bouw en exploitatie van een LNG bunker- en vulinstallatie. Ten laatste begin 2019 moeten binnenschepen in de Antwerpse haven de mogelijkheid hebben om LNG te bunkeren aan een vaste installatie.