Zanzibar zet mee het Eilandfestival uit

zanzibarHet evenementenbedrijf Zanzibar is een van de sterkmakers van het Eilandfestival. Zondag kun je in de ruime omgeving van het Eilandje in Antwerpen voluit genieten van litteratuur, muziek “en het goede leven.” Schrijvers en muzikanten zetten er de hele buurt in kleur. Luc en Pascale Van Hove van Zanzibar hebben zich mee geëngageerd om van het festival een succes te maken.

Het Eilandfestival is zowat de opvolger van ooit nog Zuiderzinnen was. De verschuiving van het Zuid naar het Eilandje is in dit opzicht allicht betekenisvol. Rond de havendokken is effectief een heel nieuwe stadscultuur aan het groeien waar het festival graag op inpikt. Je kunt er zondag schrijvers als Herman Brusselmans, Stefan Hertmans of Dimitri Verhulst tegen het lijf lopen. Of de Minnaressen van Chopin en Kim Van den Brempt.

In een hechte samenwerking met het FelixPakhuis (Tom Le Clef) en Luc Coorevits (Behoud de Begeerte) hebben de mensen van Zanzibar heel hun ervaring in de organisatie van evenementen ingezet. Zanzibar is als evenementenbureau gegroeid uit de wereld van popfestivals en bedrijfsbezoeken. “Ik heb destijds nog voor Tabacofina mee de marketing rond de verkoop van sigaretten mee uitgewerkt”, zegt Luc Van Hove. “Toen de perspectieven rond de sigarettenbusiness dicht groeiden heb ik al mijn knowhow bijeengepakt om zélf een eigen richting uit te gaan. Samen met mijn zus Pascale zette ik destijds Zanzibar op. Wij zijn nu zo’n 16 jaar actief in de wereld van evenementen, VIP’s, hospitality, stadswandelingen, popfestivals enz.”

Zanzibar is de facto vertrokken vanuit de Antilliaanse Feesten in Hoogstraten en een reeks bedrijfsbezoeken voor Electrabel. Het bedrijf heeft zich geleidelijk aan sterker geprofileerd bij de organisatoren van festivals als TW Classics, Rock Werchter, Casa Blanca en Graspop Metal Meeting. “Wij zorgden zowel voor de opvang van de Rolling Stones en Madonna als voor de organisatie van VIP-arrangementen voor de klanten van bedrijven die dan vanuit de pit festivals konden volgen, inclusief exquise buffetten.”

* Een moeilijke markt, kunnen wij ons voorstellen?
Luc Van Hove: De concurrentie houdt ons alert. Dat is ook al niet onbelangrijk. Maar toch moet ik vaststellen dat er effectief heel wat kapers op de kust zitten. De markt is nu eenmaal niet gereglementeerd. Iedereen kan zich aanmelden en in de business komen. Alleen zijn veel entousiastelingen helemaal niet financieel gewapend waardoor ze ook snel weer failliet gaan. Bovendien zijn de klanten niet altijd trouw aan wie zijn job goed doet. Ervaring wordt niet altijd mee ingecalculeerd.

* Zanzibar heeft zich in nauwelijks 16 jaar stevig geposotioneerd?
Luc Van Hove: Wij werken nu met z’n twaalven. Maar uiteraard doen we in functie van de evenementen zelf geregeld een beroep op vele freelancers die we dan op tijdelijke basis inhuren. Er loopt op die manier inderdaad nogal wat volk bij ons rond. Als Zanzibar doen we het evenwel altijd heel voorzichtig en beredeneerd. Het komt erop aan een stevige bodem te leggen onder de activiteiten. We draaien vandaag op een omzet van zo’n 5 miljoen euro. Die cijfers pluk je evenwel niet zomaar uit de lucht.