Zaakvoerder Arne Vandenberghe. Zaakvoerder Arne Vandenberghe. Foto: rr

Zaakvoerder Arne trekt naar Raad van State tegen nieuwe parkeerregeling: “Dit kan ons jaarlijks 150.000 euro kosten”

De firma De Lift vecht bij de Raad van State de nieuwe parkeerregeling aan die sinds begin augustus van kracht is in het historisch centrum van Antwerpen. “Deze regeling zou ons jaarlijks 150.000 euro kosten”, zegt zaakvoerder Arne Vandenberghe van De Lift.

De Lift staat onder meer in voor interventies bij defecte liften. De firma is actief in heel Vlaanderen en ook Antwerpen. In Antwerpen zet De Lift een twintigtal auto’s in. Vandenberghe benadrukt niet tegen autoluwe binnensteden te zijn en begrip te hebben voor de keuze om bezoekers om te leiden naar de parkings, maar volgens hem heeft de regeling van de stad een te zware financiële impact.

“Volgens onze schatting zou deze nieuwe regeling rond parkeren in het Antwerpse centrum ons jaarlijks 150.000 euro kosten voor een twintigtal wagens of per technieker een jaarkost van 6.500 euro, exclusief btw”, zegt Vandenberghe. “Wij worden opgeroepen bij een defecte lift en engageren ons om binnen de 60 minuten mensen te bevrijden uit een defecte lift. Dat betekent dat we snel moeten uitrukken. Eigenlijk zijn wij op dat moment zorgverstrekkers. De wagen eerst in een parking zetten, is dus geen oplossing. Bovendien zijn sommige van onze bestelbussen zelfs te hoog voor een parking. We kunnen niet anders dan een kwartaalabonnement te nemen. Alleen is de prijs economisch niet billijk.”

De firma spreekt ook van een schending van de gelijkheids- en niet discriminatiebeginsel. “Het stadsbestuur schermt met de verschillende beroepscategorieën die een uitzondering op het parkeerverbod krijgen en ja, zij kunnen een ‘dagpas’ of ‘kwartaalabonnement’ kopen, maar de economische realiteit is ver zoek”, zegt Vandenberghe. “Daarenboven vinden wij dat de uitzondering voor bepaalde beroepscategorieën een fundamentele schending is van het gelijkheids- en niet discriminatiebeginsel, ook dat maakt deel uit van ons verzoekschrift bij de Raad van State.”

Voor de invoering van deze regeling moesten de mensen van De Lift ook een parkeerticket nemen, maar die kost lag volgens de zaakvoerder veel lager dan met de huidige regeling. Volgens Vandenberghe was er bovendien een milieu-effectenrapport nodig en dat gebeurde niet bij de opstelling van dit reglement. Om deze redenen stapt De Lift nu naar de Raad van State met de hoop dat de parkeerregeling wordt vernietigd.

Aanpassingen

Het kabinet van Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) bevestigt de procedure bij de Raad van State. “We zijn zelf nog volop bezig met het informeren van mensen en bedrijven over de nieuwe regeling”, zegt Maarten Vanderhenst, kabinetschef van schepen Kennis. “Niet iedereen is op de hoogte van bijvoorbeeld de uitzonderingen op deze parkeerregeling. Alle bemerkingen zijn we aan het verzamelen en in september bekijken we of er aanpassingen al of niet nodig zijn.”

Alleen buurtbewoners en mensen met een speciale vergunning mogen in het historisch centrum nog op straat parkeren. Deze regeling werd op 1 augustus ingevoerd. Het doel is om de parkeerdruk in dit gebied te verminderen.

Bedrijven kunnen een parkeervergunning aanvragen. De prijs voor een vergunning van drie maanden voor de rode tariefzone en de nieuwe parkeerzone bedraagt 1.621,40 euro. Voor alle tariefzones en het historisch centrum is dat 1.966,25 euro.