De cijfers geven het onomstotelijk weer: de initiatieven die bedrijven nemen in de onboarding en begeleiding van young professionals, zijn vaak ‘old school’. Het gaat in de meeste gevallen over een generiek aanbod aan opleidingen (74%), het takenpakket meedelen (72%) en de bedrijfswaarden verduidelijken (69%).
Invulling job
In dialoog de behoeften of verwachtingen van de young professional aftoetsen en afstemmen komt veel minder aan bod, terwijl deze dialoog nu net is wat young professionals zoeken. “Ze willen aan job crafting doen; meebeslissen over hun jobinhoud en suggesties geven over de invulling van hun takenpakket (88%), ruimte krijgen om nieuwe ideeën aan te brengen (87%), maar ook zicht hebben op hun groeipad en dit mee vormgeven (80%)”, aldus Leen Christiaens, hoofd van het KdG Career Center.
67% van de bevraagde werkgevers geeft aan dat ze wel degelijk het belang inzien van een specifiek HR-beleid voor deze groep. Toch heeft maar 14% van de bedrijven een specifiek onboardingsbeleid voor young professionals. Minder dan de helft (48%) beweert specifieke initiatieven te nemen om young professionals aan boord te houden.
Geen vast contract
Een andere opvallende vaststelling is dat young professionals steeds minder de voorkeur geven aan een vast contract in loonverband (70%). Steeds vaker kiezen ze voor een statuut als zelfstandige, freelancer of ondernemer of een combinatie van beide. De bedrijven daarentegen geven quasi unaniem (91%) de voorkeur aan het traditionele aanbod van een vast contract in loonverband.
“Voor bedrijven is dit een belangrijk signaal in de war on talent. Het zegt hoe ze zich als werkgever best in de markt zetten en hoe ze hun personeelsbeleid kunnen voeren. Werkgevers moeten zich veel meer dan vroeger profileren met hun HR-beleid voor jong talent”, reageert Vlaams minister van Werk Hilde Crevits.
Het KdG Career Center bevroeg 1.500 van haar (bijna) afstuderende studenten Management & IT en meer dan 20.000 bedrijven voor dit onderzoek.