De Japanse markt opgaan is zeker voor een KMO geen lachertje. Die vrijwel totaal onbekende wereld werpt nu eenmaal tal van hindernissen op waar je niet makkelijk overheen gaat. Japan is ondertussen echter wel nog altijd een van de belangrijkste exportmarkten ter wereld.
Toshiko Sasaki weet als geen ander dat contacten leggen tussen Belgische bedrijven en de Japanse markt een zaak is van lange adem. Zij heeft in dit opzicht in haar carrière heel wat ervaring opgebouwd in managementsposities in Japanse, Amerikaanse en Europese KMO’s, multi’s en internationale organisaties. Zij besloot daarom haar jarenlange ervaring bijeen te brengen in haar eigen start-up, Yotsume.
Met Yotsume heeft ze zich onderhand gepositioneerd als consultancybedrijf dat zijn knowhow graag ter beschikking stelt van het bedrijfsleven. Vanuit de Stijfselrui bewerkt zij ondertussen vooral de Antwerpse markt waar zij haar klanten de Japanse business cultuur bijbrengt, hen bijstaat bij onderhandelingen, vertalingen uitwerkt en hen adviseert bij al hun zakelijke contacten.
Yotsume is in dit opzicht ook lid van BJA, de Belgium Japan Association. Die organisatie wordt gesponsored door oa. Umicore, AGC, De Beukelaer, Deloitte, Honda, Mitsui, Sumitomo e.a.
E-mail: toshiko.sasaki@icloud.com