XL Boom groeit sterk door in het buitenland

boomXL Boom kijkt steeds meer over de grenzen heen. De ontwerper van originele interieuraccesoires en meubeltjes bouwt een netwerk aan agenten uit in landen als Frankrijk, Zwitserland en Engeland. Ann De Cock en Geert-Jan Van Cauwelaert willen op die manier een versterkte impuls geven aan hun bedrijf. “Zeker omdat ook het aantal beursbezoekers duidelijk daalt moeten wij op zoek naar andere oplossingen”, zegt Geert-Jan Van Cauwelaert.

XL Boom was eerder al verhuisd van Antwerpen naar Wijnegem. Daar werd een modern eigen gebouw neergezet, een opvallende eye catcher die op termijn oa. in het magazijn en in de kantoorruimtes tot meer efficiëncy moet leiden. Ook de buitenlandse klanten zullen ongetwijfeld geïmpressioneerd zijn door de look van het gebouw. “Wij ontwerpen exclusieve dingen, intelligente artikelen die strak en tijdloos in het decor moeten ingepast worden. Wij werken met functionele design en laten onze producten dan elders aanmaken. Stoelen, zetels, kasten, fotokaders, lampensets…. Alles wordt gemaakt volgens onze eigen ontwerpen.”

Ann De Cock en Geert-Jan Van Cauwelaert startten hun bedrijf op in 1997 en werken onderhand met 12 medewerkers. Ze tekenen vandaag voor een omzet van 3 miljoen euro.

80% van de verkoop wordt vandaag in het buitenland gerealiseerd. In dit opzicht is een vlotte communicatie van het grootste belang. XL Boom investeerde daarom in een to the point nieuw communicatiesysteem dat door Siecom (Aartselaar) ingebouwd werd in de nieuwe hoofdzetel. Geopteerd werd voor de Unified Communications-oplossing van Siemens.

Unified Communications wordt geïntegreerd met Microsoft Outlook waarbij de vele functionaliteiten van het systeem erg gebruiksvriendelijk en intuïtief zijn. Zo belanden faxberichten en voicemails van de klanten tussen de e-mails in de Outlook van de juiste persoon. Wil een werknemer een fax of een mail delen met een collega voor overleg dan kan hij die gewoon doorsturen. Wie een klant wil bellen moet enkel de button van zijn contact in Outlook aanklikken. Ook de GSM, google, Skype, LinkedIn en andere media kunnen geïntegreerd worden in het systeem.

Geert-Jan Van Cauwelaert: “onze nieuwe telecommunicatie-installatie maakt van elke pc een virtuele receptie. Wij hebben trouwens geen eigen receptiedienst meer. Bij elke binnenkomende oproep kunnen we meteen zien wie er belt en welke collega’s op dat moment beschikbaar zijn. Door schakelen is dan een fluitje van een cent.”

De installatie van de Unified Communications-oplossing verliep vrij vlot. Siecom zorgde voor een aansluiting met Teleent. Na twee weken proefdraaien werden enkele gerichte opleidingssessies georganiseerd. “De bereikbaarheid van XL Boom en de efficiëncy om de bestellingen te verwerken is sindsdien opmerkelijk toegenomen,” aldus Marjan Geukens van Siecom.