Met de ‘Smart Wonders’ van Lilliputiens heeft de start-up World of Waw de opstartfase definitief achter zich gelaten. World of Waw en Tina Stroobandt hebben een samenwerkingsakkoord gesloten met de producent van speelgoed, Lilliputiens. Vijf enthousiaste mama’s hebben enkele tijd terug een wondere speelgoedwereld opgezet van zachte knuffels en baby-artikelen. Met de technologische inbreng van World of Waw gaan die leuke spullen voortaan ook “leven.”
De start-up van Tina Stroobandt overtuigt steeds meer enthousiastelingen. De World of Waw is actief in de wereld van de zogenaamde “augmented reality.” Het gaat erom dat je via je smartphone of je tablet een gratis app downloadt die je verschillende functionaliteiten kan bieden. Je bv. rondleiden op een beurs. Tina Stroobandt had eerder al een project uitgewerkt voor de kledingwinkel JBC, voor Carrefour en voor de toenmalige Vlaamse minister-president Kris Peeters. Samen met haar team had ze ook een interactief kinderboek ontworpen. In de samenwerking met Lilliputiens staan de enthousiaste techneuten uit Sint Niklaas voor een internationale doorbraak.
De inscanning van codes, een logo of een product kan feiten en fictie mixen. Die interactie tot een totaalbeleving is alvast communicatief en commercieel een nieuwe uitdaging. Daar gaat World of Waw voor.
Begin deze maand vind je in de betere speelgoedzaken 4 prachtige Lilliputiens producten: een pluche vosje dat Alice heet en de fopspeen van je peuter bewaakt, een zacht boek waarin de allerkleinsten naar hartelust kunnen grasduinen, een doolhofboek voor al wat oudere ontdekkertjes en een puzzel voor de scholiertjes. Bij de eerste oogopslag kan je niet vermoeden welke wonderwereld er achter deze producten schuilgaat. Toch zijn deze traditionele topproducten tegelijk staaltjes hightech ambacht: een Belgische innovatie van de bovenste plank.
“Lilliputiens bestaat dit jaar 20 jaar en wilde trouw blijven aan haar verleden, maar ook vooruit kijken naar de toekomst,” licht Catherine Van Crombrugge, general manager van Lilliputiens toe. “Niemand kan erom heen dat elk product of dienst een digitale annex of tegenpoot krijgt. Hedendaagse kinderen groeien op met smartphones en tablets. Daar wilde Lilliputiens op inspelen, zonder hun eigen waarden te verloochenen. De speelgoedproducten blijven op zichzelf staan. Je hebt geen digitaal toestel nodig om ervan te genieten. Maar als je de Lilliputiens app downloadt en je camerabeeld op de producten richt, ontdek je wel een gloednieuwe wereld.”
En dat mag je letterlijk nemen. Dankzij beeld- en objectherkenningstechnologie herkent je toestel de Lilliputiens producten. Als je bijvoorbeeld het boek in beeld neemt, groeit er plots een hoge boom uit de prent. Meteen verschijnen de vertrouwde figuurtjes en nodigen je uit om met hen mee te spelen. Je helpt de kip Ophélie terug te vinden, loeit als een wolf om de boze wolf te lokken en helpen vangen, vangt vissen voor een hongerige beer, enz. Achter elk product gaat een wonderwereld van personages en speelse avonturen schuil. Daardoor krijgt het klassieke speelgoedstuk een digitaal verlengstuk, dat de kinderen hopelijk nóg meer stimuleert in hun fantasie. Vandaar de ‘Smart Wonders’.
World of Waw CEO Tina Stroobandt is tevreden: “De producten vinden stilaan de weg naar de markt en de app wordt nu driftig gedownload. Het is echt kicken om te zien hoe de wereldkaart in onze analytics steeds verder wordt ingekleurd: we bereikten al spelers van Amsterdam tot Nieuw-Zeeland. De komende maanden bouwen we op basis van alle feedback aan nóg betere games. De samenwerking met Lilliputiens was voor ons vanzelfsprekend een droom: ze hebben een prachtig product, dat met onze technologie een extra dimensie krijgt. We zijn ook heel fier dat België het voortouw neemt en toont hoe elke sector kan innoveren. En zielsgelukkig dat we mee aan die kar kunnen trekken.”