Sylvie Van den Broeck (46) woont in Schilde en is sinds 2012 CEO van Manna Foods. Ze is de vierde generatie van het bedrijf. Manna is een producent van koude en warme sauzen. Het magazijn is te vinden in Wijnegem, de productie gebeurt in Schoten. Het bedrijf produceert alles 100% lokaal en exporteert de sauzen naar meer dan 60 landen wereldwijd.
In 2000 kwam Sylvie vlak na haar studies al terecht bij Manna Foods in verschillende functies. “Toen had het bedrijf even een moeilijke periode”, vertelt Sylvie. “Ik heb me daar toen in kunnen vast bijten. Op die manier heb ik mijn stempel kunnen drukken en kreeg ik vertrouwen van de familie. Ik maakte impact door verschillende veranderingen door te voeren en mijn visie en DNA in het bedrijf te leggen.”
“Daardoor kwam die ondernemingszin: het is geweldig om een eigen bedrijf te hebben, je eigen richting te kunnen uitgaan en de impact van je beslissingen te kunnen zien. Ik werk ook gewoon ontzettend graag samen met mijn team. Daarnaast is voeding een leuk product. Je kan hierover met iedereen praten. Het is tastbaar en ik vind de productie, verkoop, marketing en logistiek van onze sector ontzettend boeiend.”
Pickles, mosterd en ketchup
Het familiebedrijf bestaat al sinds 1938 en werd opgericht door de overgrootvader van Sylvie. “Eerst verkocht hij haring in azijn en haring in mayonaise. Daar is het allemaal mee begonnen. Na de Eerste Wereldoorlog zijn er een hoop sauzen bijgekomen zoals onder andere pickles, mosterd, ketchup en een heel assortiment aan barbecue sauzen. Begin jaren ‘80 is hij dan begonnen aan onze bolognaisesaus, wat ook meteen onze eerste warme saus was. Hiermee zijn we met ons gamma in de retail beland, eerst verkochten we enkel aan frituren. Vanaf toen zijn we serieus gegroeid.”
De concurrentie
Sylvie werd samen met vier andere onderneemsters genomineerd voor de ‘Strafste Onderneemster van Antwerpen’. “Ik ken de concurrentie niet, maar het lijken mij stuk voor stuk leuke en boeiende dames met een eigen verhaal. Algemeen zien we in de zakenwereld nog vaker mannen dan vrouwen op het toneel. Dit zal wel geëvolueerd zijn, maar volgens mij is er nog wel wat werk aan de winkel. Wanneer ik aan tafel zit voor business, ben ik voornamelijk omringd door mannen. Het is dus zeker een nodig en mooi initiatief wanneer vrouwen in de kijker worden gezet.”
Geen onderneming zonder een sterk team, vindt Sylvie. “De wedstijd winnen zou een enorm mooie beloning zijn voor hun harde werk. Ik vind het belangrijk dat ze fier kunnen zijn op een bedrijf waar ze elke dag opnieuw hun hart voor geven. Dit zou niet mijn persoonlijke prijs zijn, maar de prijs van heel het team.”
Stemmen kan nog tot en met 3 maart via made-in.be/strafste-onderneemster