De oude Brico naast de Carrefour hypermarket aan de Bredabaan in Schoten werd vorig jaar gesloopt. De grote winkel stond toen al negen jaar leeg na verhuis van de doe-het-zelf-keten naar een nieuwe winkel wat verderop aan de overzijde van de Bredabaan.
“De oude winkelruimte van Brico voldeed niet meer aan de hedendaagse normen en dus lieten we het gebouw volledig afbreken”, zegt ‘huisbaas’ Philippe de Bois van Redevco. “Zo kwam plaats vrij voor het bouwen van drie nieuwe ruime units. Ze zijn intussen alle drie zo goed als klaar. BikeFriend gaat deze maand al open. Goossens en Exterioo, die de huidige winkel aan Kleine Bareel verhuist naar onze site, volgen in december. Ze betrekken ruime winkels van circa 2000 vierkante meter. Het maakt het aanbod naast de polyvalente Carrefour Hypermarkt nog groter en meer divers.”
BikeFriend
BikeFriend is nieuw in Antwerpen. De Nederlandse prijsbreker in de fietsenbranche was al aanwezig in Gent, Leuven, Hasselt en Turnhout. De Nederlandse groep beweert een concurrentievoordeel te hebben in de versplinterde fietsmarkt.
Ook Goossens heeft Nederlandse roots. De woonwinkel is al decennialang een begrip in de woon- en slaapwereld. Wat begon als Nederlands textielbedrijf in het Brabantse Erp, is bijna 70 jaar later uitgegroeid tot een woonformule met 22 winkels. Die bevinden zich vooral in Nederland, maar ook langs de Boomsesteenweg in Antwerpen tegenover Ikea staat er één.
De opening van deze drie nieuwe winkels betekent meteen het startsein voor de herwaardering van één van de oudste commerciële sites van ons land. Het is namelijk op deze tien hectare grote winkelzone op de hoek van Bredabaan en Horstebaan dat Grand Bazar in 1965 één van de eerste grootwarenhuizen van ons land opende. Ook vandaag is het Franse Carrefour, dat de Belgische GB-groep overnam, met haar Hypermarket nog altijd de grootste en bekendste huurder van het winkelpark op de grens van Schoten en Merksem. Andere trekkers zijn Quick, Inno en Lunch Garden. Eigenaar is Redevco, één van Europa’s grootste particuliere vastgoedspelers.
Parking Carrefour
“We werken aan concrete plannen om de volledige site te renoveren”, kondigt Philippe de Bois van Redevco aan. “We hadden al meerder gesprekken met huurders, de gemeente Schoten, stad Antwerpen en het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid. In 2024 vragen we de vergunning aan om in 2025 alvast de ruime parking aan de zijde Bredabaan volledig heraan te leggen en te reorganiseren.”
Het is bekend dat ze bij Redevco al jaren gefrustreerd toekijken hoe heel wat reizigers van De Lijn hun auto liever blijven parkeren op één van de 1300 plaatsen in de buurt van Carrefour en Quick dan op de nochtans speciaal daartoe gebouwde P+R Merksem aan de overkant van de Bredabaan. Of dat met de dagprijs van één euro of het gebruiksgemak te maken heeft, is niet duidelijk.
“Feit is dat zo plaatsen voor de klanten van onze winkels onnodig bezet gehouden worden. Daarom zullen we de toegang tot de vernieuwde parking regelen met tijdslimiet. Alleen wie maar enkele uren blijft staan en in die tijd – daar gaan we van uit – dus inkopen doet in ‘onze’ winkels, zal dat dus nog gratis kunnen.”
Pizza Hut
Of Redevco met een slagboom of een andere barrière zal werken, is nog niet bekend. De bedoeling is verder om het volledige winkelcomplex, met 30.000 vierkante meter verhuurbare oppervlakte, grondig te renoveren en te verduurzamen. Zo staat onder meer vast dat het gebouw van Pizza Hut volledig vernieuwd wordt. Redevco bekijkt ook hoe de parking achteraan aan de Horstebaan meer kan worden dan de verzamelplaats van vrachtwagens die ze de jongste tijd vaak is.