kanaalzcrowdfundingherculeanbarbaratorfs

Wondernemer Inge Van Belle, Herculean

Herculean is het internationale platform voor sportainment en corporate wellbeing, met eigen kantoren in België, Dubai en New York. Het bedrijf is georganiseerd in drie business units: Hercules Trophy, Hercules Projects en Hercules Academy.

Het meest bekende product is Hercules Trophy, de internationale corporate challenge, waar honderden bedrijven het tegen elkaar opnemen in de 12 Werken van Hercules. Het grote verschil met elk ander sportevenement is dat men niet sportief moet zijn om deel te nemen, en dat het fun- en festivalaspect boven sportieve prestaties primeert. Via Hercules Trophy wilt Herculean bedrijfsmensen maximaal inspireren om een gebalanceerd en actief leven te leiden.

Inge Van Belle, mede-oprichtster van Herculean, geeft duiding over het verleden, heden en de toekomst van deze 100 procent Belgische revelatie in Corporate Wellbeing en Sportainment.

Hoe is Herculean gegroeid tot de scale-up die het nu is?

“Herculean is vandaag inderdaad meer een scale-up dan een start-up en dat is zeker niet altijd zo geweest. Hercules Trophy is een uit de hand gelopen hobby die we ruim een decennium hebben laten groeien. Door onze winsten steeds opnieuw in het concept te investeren, konden we elk jaar maximaal op de wensen van onze fans inspelen.

De jarenlange opgebouwde expertise stelt Herculean daarnaast ook in staat om actieve projecten op te zetten via Hercules Projects. Dat kan gaan over een bedrijfsevenement, een familiedag, of een unieke teambuilding. De rode draad is altijd sport & entertainment voor iedereen.

Daarnaast gelooft Herculean dat gelukkige werknemers ook productieve werknemers zijn. Hercules Academy biedt holistische welzijnsprogramma’s, zowel op het mentale en het fysieke, als op het voedings- en sociale vlak. Met onze burn-out protol en specifieke aanpak slagen we erin om medewerkers op relatief korte termijn uit hun burn-out te halen.”

Waar staat het bedrijf vandaag?

“We hebben eigen kantoren in New York en Dubai, maar het hoofdkantoor is nog steeds in onze thuisbasis in Keerbergen gevestigd.

Ons zelf uitgebouwd en geavanceerd IT-platform vormt de basis om overal ter wereld grootschalige projecten aan te sturen. Datzelfde platform zorgt er ook voor dat we onze partners in onder meer Polen, Litouwen, Tsjechië, Roemenië, Slovenië, VS en de Verenigde Arabische Emiraten een kant-en-klaar pakket kunnen aanbieden, waarmee zij hun markt kunnen veroveren.

Wat de thuismarkt betreft, zal Barbara Torfs voortaan ook een voortrekkersrol gaan spelen. Na 21 jaar, verlaat ze het familiebedrijf Schoenen Torfs. Zij wordt managing director van Herculean Belgium, waardoor zij een operationele rol opneemt. Barbara is één van de boegbeelden in België als het over corporate wellbeing gaat. We zijn 100 procent Belgisch en die verankering willen we ook zo houden. We zien daarin met Barbara het ideale gezicht voor onze campagne.

Yves Vekemans en ik zullen meer focussen op die internationale groei en de verdere uitwerking van ons IT-platform. Naast het pionierswerk in andere landen, willen we er op toezien dat het concept een even succesvolle formule blijkt in de nieuwe landen als in België.”

Waar vertalen die duidelijke ambities zich in, over pakweg 5 jaar?

“Zoals gezegd willen we datzelfde platform aanbieden aan andere partners in nieuwe landen, om onze wereldwijde expansie een sterke duw in de rug te geven. Het is dan ook effectief de bedoeling om een wereldmerk te worden, net zoals pakweg een Color Run of een Iron Man dat geworden zijn, maar dan voor bedrijven.

Wat willen we daarmee bereiken? We willen vooral mensen tot een gezonde en actieve levensstijl inspireren dankzij evenementen zoals de Hercules Trophy. Om die ambitie sneller te kunnen waarmaken, zijn we op zoek naar groeikapitaal. In dat opzicht zijn we recent met onze derde kapitaalronde van start gegaan. Het geld dat we daarmee ophalen, zal integraal gebruikt worden als een katalysator voor onze groei over alle continenten heen.”

Waaruit bestaat die derde kapitaalronde?

“We willen in totaal 1,5 miljoen euro via een kapitaalronde ophalen. De kapitaalronde is een drieluik. Enerzijds zijn er de banken die mee in het verhaal stappen, anderzijds zijn er de co-investeerders die geloven in de succesformule en een actieve rol willen spelen. Zij zetelen doorgaans ook in onze Raad van Advies, net als bijvoorbeeld Lode Peeters, ceo van Tobania en Rob Goyens van Telenet.

De derde pijler is vrij uniek in België. Als gevestigde scale-up met een sterke fan-basis, vinden we dat de tijd nu rijp is om ook die fans echt in ons groeiverhaal te betrekken. Vandaar dat we voor equity crowdfunding hebben gekozen. Daarbij krijgt de crowdfunder notes met aandelen van Herculean als onderliggende waarde. Waarom kiezen voor deze formule in deze groeifase, aangezien banken en private equity eigenlijk voldoende zijn? Omdat we de Hercules fans willen inschakelen als ambassadeurs van ons merk. Instappen kan immers al vanaf 100 euro. Het concept is vrij nieuw in België, maar we geloven dat dit een sterke manier is om klanten meer te betrekken.

Eigenlijk wilden we onze fans al langer betrekken, maar we wilden eerst zeker zijn van het concept en de start-up fase voorbij zijn. Nu achten we de tijd rijp om samen onze stempel op de mondiale B2B-markt te zetten. Op 22 maart start de crowdfundingcampagne officieel. We zijn benieuwd naar de reacties.”