Het Zwitsere maritieme energiebedrijf WinGD en de Antwerpse scheepvaart- en cleantech groep CMB.TECH hebben een overeenkomst ondertekend over de ontwikkeling van tweeslagmotoren op ammoniak. CMB.TECH en WinGD willen de ‘dual-fuel X72DF-motor’ installeren op een serie van tien droge bulkschepen met een vermogen van 210.000 DWT die in 2025 en 2026 op een Chinese
Beide bedrijven geloven dat ammoniak een zeer belangrijke rol kan spelen in de decarbonisatie van de maritieme industrie. De reeks grote bulkschepen die worden aangedreven door de ammoniakmotoren van WinGD zal de eerste reeks in haar soort zijn.
Emissievrije scheepvaart
“Wij geloven dat ammoniak de meest veelbelovende koolstofvrije brandstof is voor diepzeeschepen. Het is de bedoeling dat onze droge bulkschepen, containerschepen en chemicaliëntankers worden uitgerust met ‘dual-fuel ammoniak-dieselmotoren’”, zegt Alexander Saverys, CEO van CMB. “De samenwerking met WinGD bij de ontwikkeling van de eerste op ammoniak aangedreven tweeslagmotoren voor onze vloot is een baanbrekend samenwerkingsproject op weg naar emissievrije scheepvaart.”
“Dit project is een belangrijke stap in het versnellen van ons traject voor ammoniaktechnologie met het oog op een koolstofvrije toekomst. De inbreng van CMB.TECH bij de ontwikkeling van de motor is van onschatbare waarde, gezien haar expertise op het gebied van alternatieve brandstoffen en het standpunt van de scheepsoperator over hoe een motorconcept wordt geïmplementeerd en uiteindelijk wordt gebruikt”, vult Klaus Heim, CEO van WinGD aan. “Het project is een kans om de uitrol van ammoniaktechnologie over onze hele portefeuille uit te breiden, in lijn met ons eerder vastgestelde tijdschema voor de introductie van het eerste motorconcept in 2025.”