happy

werknemersengagement neemt toe

Het engagement dat werknemers voelen tegenover hun bedrijf neemt globaal toe. Dat blijkt uit een studie van verzekeringsmaatschappij Aon. De studie wordt sinds vijf jaar wereldwijd gehouden bij meer dan 1000 organisaties en bij meer dan 5 miljoen werknemers.

Globaal stijgt de werknemersbetrokkenheid van 62% naar 65%. Er zijn wel grote verschillen tussen de continenten. Europa scoort met 60% betrokkenheid 2% beter dan bij de laatste bevraging. Maar over 5 jaar bekeken is de betrokkenheid in Europa zelfs fors toegenomen: van 52% in 2011 tot gemiddeld 60% in 2015. Latijns-Amerika scoort het best met 72%, of een stijging met 1%. Azie haalt 65%, of een stijging met 5% en Noord-Amerika haalt ook 65%, een stijging van 1%.

“In België zijn de werknemers gemotiveerd en geëngageerd” zegt Werner Keeris, managing director HR Solutions bij Aon. “Maar het is opletten geblazen: leidinggevenden moeten goed luisteren naar hun medewerkers en bijsturen waar het nodig is. Geëngageerde werknemers stellen zich flexibel en veranderingsbereid op”.

De studie gaat ook na bij welke leeftijdscategorie de werknemersbetrokkenheid het grootst is. Dat blijkt de babyboomgeneratie te zijn, dat zijn werknemers geboren tussen 1946 en 1964. Dan volgt de generatie X, geboren tussen1965 en 1979. De jongere generatie lijkt met minst betrokken.

Die betrokkenheid wordt gemeten aan de hand van criteria zoals het willen blijven werken in het bedrijf, het positief praten over het bedrijf waar men werkt en de extra-inspanningen die men wil doen voor het succes van het bedrijf.