25 werknemers van het technologiebedrijf Atlas Copco uit Wilrijk krijgen woensdag hun dochtertjes uit het vijfde en het zesde leerjaar op bezoek. De vijfde editie van Technogirls moet in heel Vlaanderen meisjes interesse bijbrengen voor technologie. Het initiatief gaat uit van Agoria, de federatie van de technologische industrie en Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen.
Het euvel is genoegzaam bekend: meisjes hebben té weinig belangstelling voor een job in de industrie. Laat staan voor bedrijven in de technologische wereld. Ze kiezen bij voorkeur voor jobs in de zachte sectoren. Een en ander heeft vergaande gevolgen. Niet in het minst voor de bedrijven zelf die op die manier een totaal scheef getrokken personeelsbestand hebben.
Met het initiatief rond Technogirls nemen woensdag weer honderden meisjes uit het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs deel aan de vijfde editie van de technologiedag. Het doel: meisjes nieuwsgierig maken naar techniek, technologie en technologische studies.
De 25 leerlingen en hun moeders worden woensdagnamiddag bij Atlas Copco opgewacht door Annick De Backer (hr Atlas Copco) en Wilson De Pril, de directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. Die geven de bezoekers een woordje uitleg bij het initiatief. Daarna krijgen de jonge bezoekers een technologie-excursie aangeboden en kunnen ze zelf ook even de handen uit de mouwen steken.
Naast Atlas Copco krijgen ook Umicore, Continental, New Holland, Ivens, Etap, Volvo, QinetiQ Qpace, Duracell en Asco jonge enthousiastelingen over de vloer. Ze krijgen er na hun excursie een workshop aangeboden terwijl ze na het vieruuurtje met een leuke gadget naar huis gaan.