Eerder dit jaar maakten Lantis en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken al bekend dat de uitvoering van de werken werd gegund aan Rinkoniên. De voorbije maanden werd dan achter de schermen onderhandeld over het concrete samenwerkingscontract. “Nu het contract is ondertekend, kunnen we volop aan de slag met het ontwerp”, zegt projectdirecteur Niels Verschraege.
De zogenaamde Oosterweelknoop moet het zuidelijke deel van de haven en het Eilandje een rechtstreekse aansluiting geven op de Antwerpse ring, door de schakel te vormen tussen de nieuwe Scheldetunnel en Kanaaltunnels. Hiervoor trekt de Vlaamse overheid 250 miljoen euro uit. De nabije Royerssluis wordt dan weer gerenoveerd, verlengd en verbreed om er een performante binnenvaartsluis van te maken die moderne binnenschepen efficiënt en vlot kan behandelen. Daar wordt nog eens 288 miljoen euro voor uitgetrokken.
“Met de bouw van de Oosterweelknoop en de renovatie van de Royerssluis werken we aan een betere ontsluiting voor de haven en meer mogelijkheden voor goederenvervoer via het water”, zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Dat is niet alleen belangrijk voor onze economie, maar ook essentieel als we Vlaanderen bereikbaar willen houden en de levenskwaliteit in de Antwerpse regio willen verbeteren.”