Afbeelding4 Wim Verbist. Foto Jan Van der Perre

Wat brengt de zomer voor Antwerp Airport? “Het ziet er goed uit, maar moeilijk om in hoofden van vakbonden te kijken”

DEURNE - De vakbondsmanifestatie in Brussel leidde tot grote hinder op Zaventem. Verschillende vluchten werden daarom omgeleid naar Deurne. Daar ondervonden passagiers minder last van de malaise. Maar of regionale luchthavens deze zomer ook gespaard blijven, valt af te wachten. Luchtvaartexpert Luk Dewilde en luchthavencommandant Wim Verbist analyseren.

“Alles is goed verlopen. Dat hebben we te danken aan onze voorbereiding. Door een goede samenwerking met TUI, Avia Partner en de federale politie slaagden we erin om de vluchten te spreiden. Op die manier bleef ook de passagiersstroom hanteerbaar. In totaal zitten we met acht vertrekken, een pak meer dan gewoonlijk”, vertelt luchthavencommandant Wim Verbist.

De luchthaven van Deurne kreeg hierdoor zo’n vierhonderd extra passagiers over de vloer. Maar ook daarop werd geanticipeerd. “We trommelden wat extra mensen op voor de veiligheidscontrole en de handling. Meer was niet nodig om de zaak te laten draaien.”

Vakbondsacties

Volgens Verbist hoeven reizigers zich komende zomer dan ook geen zorgen te maken over de vluchten vanuit Deurne. “Hout vasthouden, maar de zomer ziet er goed uit.” Luchtvaartexpert Luk Dewilde is iets voorzichtiger in zijn analyse. “Het is moeilijk te voorspellen.”

“Vandaag speelt de vakbondsactie zich vooral af in Brussel. Waarom ze in Antwerpen minder meedoen, weet ik niet. In de zomer kan dat anders zijn. In ieder geval, de reden waarom Deurne vandaag wel functioneert, is omdat TUI er in tegenstelling tot pakweg Brussels Airlines sowieso al operationeel is. Dat maakt het eenvoudiger voor hen om een deel van het werk op zich te nemen. Op die manier bieden ze hun passagiers een uitweg die anderen niet kunnen geven.”

Of die uitweg ook deze zomer zal blijven, hangt volgens Dewilde van de vakbonden af. “Ik kan niet in hun hoofden kijken. TUI heeft bovendien toestellen die geschikt zijn om te landen op de korte start- en landingsbaan. Een normale boeing heeft hier niets te zoeken. Dat maakt het voor andere maatschappijen sowieso al moeilijker om uit te wijken. Hopelijk brengt dialoog tussen verschillende partners soelaas voor de zomer.”